Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε αδερφέ μου απ’ τον κόσμο... Εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο. (Γιάννης Ρίτσος)

Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2021

Ανέστης Δελιάς ή Ανεστάκι ή Αρτέμης (1912 - 1944)...

Ο Ανέστης Δελιάς (Δέλιος το πραγματικό του επίθετο), ίσως η πλέον τραγική φιγούρα 
στο χώρο του ρεμπέτικου τραγουδιού, γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1912 και πέθανε 
ηρωϊνομανής στην Αθήνα τον Ιούλη του 1944. 
Καταγόταν από μουσική οικογένεια. Ο παππούς του Σιδερής Δέλιος έπαιζε βιολί, ο πα-
τέρας του Παναής (με παρατσούκλι Μαύρη Γάτα) σαντούρι και ο θείος του Μιχάλης, 
βιολί.
Ο Ανέστης με τη μητέρα του Φωτεινή, έγκυο στη μικρότερη αδελφή του Ελένη, και την 
άλλη αδελφή του Στέλλα, έρχονται πρόσφυγες στην Ελλάδα μετά την καταστροφή της 
Σμύρνης, ενώ ο πατέρας του έχει σκοτωθεί από τους Τούρκους. Στην Ελλάδα ο Ανέστης 
δουλεύει σε διάφορες δουλειές για να συντηρήσει την οικογένειά του.
Υπήρξε αυτοδίδακτος μουσικός. Αρχικά έπαιζε κιθάρα, στη συνέχεια μπαγλαμά και μετά 
το 1930 μπουζούκι και εξελίχθηκε σε έναν δεξιοτέχνη του μπουζουκιού...
Γύρω στα 1930 δουλεύει σε ταβέρνα στη Δραπετσώνα. Εκεί γνωρίζεται με πολλούς μπου-
ζουξήδες από τους παλιότερους (Νίκος Αϊβαλιώτης, Σκούρτης ο τυπογράφος, κ.ά) αλλά 
και τους νεότερους (Μάρκος Βαμβακάρης, Στράτος Παγιουμτζής κ.ά.). Πήρε μέρος στην 
πρώτη ρεμπέτικη κομπανία με το Μάρκο Βαμβακάρη, το Γιώργο Μπάτη και το Στράτο 
Παγιουμτζή, την περίφημη «Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς», που εμφανίστηκε 
στη μάντρα του Σαραντόπουλου στην Ανάσταση του Πειραιά το 1934. Τότε γνωρίζεται 
με τη Νταίζη Σταυροπούλου, η οποία τον ερωτεύεται παράφορα.

Μοιραίο ρόλο στη ζωή του έπαιξε, από το 1937 που τη γνώρισε, μια πόρνη από τα μπουρ-
δέλα των Βούρλων η Κ. Σκουλαρίκα ή Σκουλαρικού που τον ρίχνει στην πρέζα. Μάταια 
προσπαθεί ο φίλος του Μήτσος Καρυδάκιας (μπουζουξής, συνθέτης του σπουδαίου τρα- 
γουδιού "Αφότου εγεννήθηκα" που δολοφονήθηκε στα 1942) να τον βοηθήσει να κόψει 
την πρέζα. Το 1938 ο Μ. Γενίτσαρης τον βρίσκει εξόριστο ως τοξικομανή στη Νιό. 
Τον βοηθάει να κόψει την πρέζα. Όταν επιστρέφει από την εξορία για να ξεφύγει από 
τη Σκουλαρικού και την πρέζα φεύγει με τη Νταίζη Σταυροπούλου για τη Θεσσαλονίκη. 
Δουλεύει εκεί για μικρό διάστημα και τελικά παρατάει τη Νταίζη στη Θεσσαλονίκη (όπου 
την ανακαλύπτει ο Τσιτσάνης και αρχίζει η δικογραφική της καριέρα), επιστρέφει στην 
Αθήνα και στην πρέζα. Με τη βοήθεια του Στράτου Παγιουμτζή και του Μπαγιαντέρα 
καταφέρνει και πάλι να την κόψει, αλλά για λίγο.
Το καλοκαίρι του 1944 παίζουν μαζί στου Βλάχου, ο Ανέστος, ο Στράτος και ο Γενίτσαρης. 
Παρά την πείνα και την εξαθλίωση ο Ανέστος εξακολουθεί να παίρνει ηρωΐνη. 
Έτσι, ένα πρωί τον μαζεύει το κάρο του δήμου, άψυχο έξω από τον τεκέ του Ντανάκουλη 
στο Μεταξουργείο.

Μερικά από τα τραγούδια του που έγιναν μεγάλες επιτυχίες, ήταν : 
Χαρέμι στο χαμάμ, Το σακκάκι, Ο πόνος του πρεζάκια, Ο Νίκος ο Τρελλάκιας, 
Το κουτσαβάκι , Σούρα και μαστούρα, Αθηναίισσα, Ραστ Νεβά μανές (Μόνον 
εγώ γεννήθηκα αμαρτωλός), Ουσάκ (Το τραγούδι της ξενιτειάς), Τον άντρα σου 
και μένα, κά.

Πηγή πληροφοριών : rebetiko.sealabs.net

2 σχόλια:

  1. Σπουδαίος χειριστής του μπουζουκιού, αλλά και τραγική μορφή...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Χαρέμι στο χαμάμ, Το σακκάκι, Ο πόνος του πρεζάκια, Ο Νίκος ο Τρελλάκιας,
    Το κουτσαβάκι , Σούρα και μαστούρα... Τι υπέροχα τραγούδια!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή