Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε αδερφέ μου απ’ τον κόσμο... Εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο. (Γιάννης Ρίτσος)

Κυριακή 1 Απριλίου 2018

Στέλιος Περπινιάδης (Στελλάκης) (1899 - 1977)...

Ο Στέλιος Περπινιάδης, γνωστός και ως Στελλάκης, ήταν λαϊκός τραγουδιστής και 
οργανοπαίκτης ενώ φέρεται και ως συνθέτης, κυρίως του ρεμπέτικου τραγουδιού. 

Γεννήθηκε το 1899 στην Τήνο, μεγάλωσε στην Αλεξάνδρεια και το 1923 μετακόμισε 
στον Πειραιά, όπου ήρθε σε επαφή με μικρασιάτες ρεμπέτες. Συνεργάστηκε κατά 
καιρούς με σχεδόν όλους τους μεγάλους συνθέτες όπως με τον Παναγιώτη Τούντα, 
τον Γιοβάν Τσαούς, τον Κώστα Σκαρβέλη τον Κώστα Καρίπη τον Βαγγέλη Παπάζογ-
λου τον Βασίλη Τσιτσάνη, τον Στέλιο Χρυσίνη τον Δημήτρη Γκόγκο (Μπαγιαντέρα), 
το Σπύρο Περιστέρη, Γιάννη Παπαϊωάννου ακόμη και το Μάρκο Βαμβακάρη και 
αργότερα με τον Γιώργο Μητσάκη το Μανώλη Χιώτη και άλλους.

Θεωρείται το μεγαλύτερο αστέρι του τραγουδιού από το 1930 έως το 1950 ενώ έκανε 
αρκετά ντουέτα με γνωστές ερμηνεύτριες και ερμηνευτές της εποχής, όπως με την 
Ιωάννα Γεωργακοπούλου, το Στράτο Παγιουμτζή, την Μαρίκα Νίνου, και τον Δημήτρη 
Περδικόπουλο ακόμη το Γιώργο Κάβουρα. Εδώ αξίζει να σημειωθεί για το ήθος των 
καλλιτεχνών του είδους και της εποχής ότι ο Στελλάκης δε δίσταζε να κάνει δεύτερη 
φωνή και μάλιστα πολύ διακριτικά σε καλλιτέχνες των οποίων τα ονόματα ήταν μηδα-
μινά μπροστά στο δικό του. Μια μέρα του 1938 βρέθηκε περαστικός από την ODEON 
την ώρα που ο Μάρκος Βαμβακάρης ηχογραφούσε τη "Νόστιμη Μαυροματού" του. 
Ο Στελλάκης δε δίστασε να κάτσει να κάνει δεύτερη φωνή. Το αποτέλεσμα βγήκε 
αριστούργημα σε σχέση με εκείνο που θα 'βγαινε από το Μάρκο σόλο, αλλά ο Στελλάκης 
δεν πήρε ούτε δραχμή και το όνομά του δε γράφτηκε επάνω στο δίσκο διότι εκείνο τον 
καιρό ο Στελλάκης δεσμευόταν με συμβόλαιο αποκλειστικής συνεργασίας με την εταιρία 
Columbia.
Γιος του ήταν ο επίσης γνωστός λαϊκός τραγουδιστής Βαγγέλης Περπινιάδης.
Ο Στέλιος Περπινιάδης πέθανε στις 4 Σεπτέμβρη 1977 στην Αθήνα.

Πηγή : mygreek.fm/el/biography


Πάνος Γαβαλάς - Ρία Κούρτη... Ένα μουσικό ζευγάρι που άφησε έντονα το στίγμα του στο λαϊκό τραγούδι...

Σάββατο 31 Μαρτίου 2018

Ο Μάνος Χατζιδάκις... για τον νεοναζισμό, το φασισμό και τον ρατσισμό...

"...Ο νεοναζισμός, ο φασισμός, ο ρατσισμός και κάθε αντικοινωνικό και αντιαν-
θρώπινο φαινόμενο συμπεριφοράς δεν προέρχεται από ιδεολογία, δεν περιέχει 
ιδεολογία, δεν συνθέτει ιδεολογία. Είναι η μεγεθυμένη έκφραση-εκδήλωση του 
κτήνους που περιέχουμε μέσα μας χωρίς εμπόδιο στην ανάπτυξή του, όταν κοι-
νωνικές ή πολιτικές συγκυρίες συντελούν, βοηθούν, ενισχύουν τη βάρβαρη και 
αντιανθρώπινη παρουσία του..."


Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου (1893 - 1972)...

Η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου υπήρξε μια από τις σημαντικότερες στιχουργούς του 
Ελληνικού λαϊκού τραγουδιού. Γεννήθηκε στο Αϊδίνι της Μικράς Ασίας, αναγκάστηκε 
όμως να έλθει στην Ελλάδα μετά την Μικρασιατική καταστροφή.
Ζώντας μια έντονη και περιπετειώδη ζωή, στην Ελλάδα αρχικά σταδιοδρόμησε ως ηθο-
ποιός, δασκάλα και ποιήτρια, ενώ αργότερα αναδείχθηκε σε σπουδαία λαϊκή στιχουργό. 
Ξεκίνησε να γράφει στίχους το 1948 εξαναγκαζόμενη από το προσωπικό της πάθος 
(χαρτοπαιξία), τροφοδοτώντας με αυτό τον τρόπο, έναντι ευτελούς οικονομικής αμοιβής, 
όλους τους επώνυμους συνθέτες της εποχής της με αριστουργηματικά τραγούδια.

Πάμπολλα τραγούδια της έγιναν επιτυχίες. Στίχους της συναντάμε σε μια πλειάδα λαϊκών 
επιτυχιών:
* Πήρα τη στράτα κι έρχομαι, Αντιλαλούνε τα βουνά σε μουσική Τσιτσάνη,
* Ηλιοβασιλέματα, Περασμένες μου αγάπες σε μουσική Χιώτη,
* Δυο πόρτες έχει η ζωή, Φεύγω με πίκρα στα ξένα που τραγούδησε ο Καζαντζίδης,
* Θα βρω μουρμούρη μπαγλαμά, Όνειρο απατηλό σε μουσική Καλδάρα,
* Συρματοπλέγματα βαριά σε μουσική Μπακάλη, 
* Είμαι αϊτός χωρίς φτερά σε μουσική Χατζιδάκι, 
* Πετραδάκι, πετραδάκι, Του ντερβίση το πιοτό και Τι να σου κάνει μια καρδιά 
σε μουσική που έγραψε ο Αντώνης Κατινάρης και άλλα πολλά.

Το πρώτο της τραγούδι που μελοποιήθηκε από τον Τσιτσάνη είναι το "Για μια γυναίκα 
χάθηκα", που γραμμοφωνήθηκε στις 15 Μαρτίου 1951, ενώ με παραγγελία του είχε γρά-
ψει τους στίχους για το γνωστό σε όλους πλέον τραγούδι "Τα καβουράκια" του οποίου 
την τελική διαμόρφωση των στίχων, όπως τους γνωρίζουμε σήμερα, είχε ο Τσιτσάνης.

Η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου ήταν μια από τις σπουδαιότερες στιχουργούς, η οποία 
χάρη στο τρομακτικό ταλέντο της τροφοδότησε το ελληνικό λαϊκό τραγούδι με μεγάλο 
αριθμό εξαίρετων δημιουργιών, μερικές από τις οποίες θα παραμείνουν για πάντα 
άγνωστες, καθώς μόνο ένα μικρό μέρος αυτών που έγραψε είναι καταχωρημένο στο 
όνομά της. Η ίδια δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ για την αναγνώριση του έργου της και για 
την είσπραξη δικαιωμάτων, με αποτέλεσμα, παρά την επιτυχία των τραγουδιών της, 
να πεθάνει φτωχή.

Πηγή πληροφοριών : mygreek.fm/el/biography

«Τραγούδια που ζούνε λαθραία»... Το νέο μουσικό άλμπουμ του Μίλτου Πασχαλίδη...

Μουσική : Μάριος Τόκας
Στίχοι : Άλκης Αλκαίος 

Σαν σήμερα... 31 Μάρτη 1685, γεννήθηκε ο Γερμανός Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (Johann Sebastian Bach) (1685 - 1750), ένας από τους μεγαλύτερους συνθέτες της κλασικής μουσικής...

Παρασκευή 30 Μαρτίου 2018

Μπομπ Ντίλαν (Bob Dylan) - Τζόαν Μπαέζ (Joan Baez)... Δύο πρωτοπόροι Αμερικανοί καλλιτέχνες με έντονο πολιτικό και κοινωνικό λόγο...

Ο Μπομπ Ντίλαν και η Τζόαν Μπαέζ, σε διαδήλωση διαμαρτυρίας για τα πολιτικά δικαιώματα στην Ουάσιγκτον τον Αύγουστο του 1963...

Η προσφυγιά...

Ένα από 11 υπέροχα τραγούδια μνήμης του μουσικού άλμπουμ "Μικρά Ασία", το οποίο 
κυκλοφόρησε το 1972.
Μουσική : Απόστολος Καλδάρας, Στίχοι : Πυθαγόρας, Ερμηνεία : Γιώργος Νταλάρας

Μικρά Ασία...

Μουσικό άλμπουμ, το οποίο κυκλοφόρησε στις 16 Οκτώβρη του 1972. Τα τραγούδια που 
περιλαμβάνει το άλμπουμ γνώρισαν τεράστια επιτυχία και συνεχίζουν ακόμα και σήμερα 
να αποτελούν σημείο αναφοράς... 
Μουσική : Απόστολος Καλδάρας
Στίχοι : Πυθαγόρας
Ερμηνεία : Γιώργος Νταλάρας, Χαρούλα Αλεξίου


Ανέστης Δελιάς ή Ανεστάκι ή Αρτέμης (1912 - 1944)...

Ο Ανέστης Δελιάς (Δέλιος το πραγματικό του επίθετο), ίσως η πλέον τραγική φιγούρα 
στο χώρο του ρεμπέτικου τραγουδιού, γεννήθηκε στη Σμύρνη το 1912 και πέθανε 
ηρωϊνομανής στην Αθήνα τον Ιούλιο του 1944. Καταγόταν από μουσική οικογένεια. 
Ο παππούς του Σιδερής Δέλιος έπαιζε βιολί, ο πατέρας του Παναής (με παρατσούκλι 
Μαύρη Γάτα) σαντούρι και ο θείος του Μιχάλης, βιολί.
Ο Ανέστης με τη μητέρα του Φωτεινή, έγκυο στη μικρότερη αδελφή του Ελένη, και την 
άλλη αδελφή του Στέλλα, έρχονται πρόσφυγες στην Ελλάδα μετά την καταστροφή της 
Σμύρνης, ενώ ο πατέρας του έχει σκοτωθεί από τους Τούρκους. Στην Ελλάδα ο Ανέστης 
δουλεύει σε διάφορες δουλειές για να συντηρήσει την οικογένειά του.

Υπήρξε αυτοδίδακτος μουσικός. Αρχικά έπαιζε κιθάρα, στη συνέχεια μπαγλαμά και μετά 
το 1930 μπουζούκι και εξελίχθηκε σε έναν δεξιοτέχνη του μπουζουκιού...
Γύρω στα 1930 δουλεύει σε ταβέρνα στη Δραπετσώνα. Εκεί γνωρίζεται με πολλούς μπου-
ζουξήδες από τους παλιότερους (Νίκος Αϊβαλιώτης, Σκούρτης ο τυπογράφος, κ.ά) αλλά 
και τους νεότερους (Μάρκος Βαμβακάρης, Στράτος Παγιουμτζής κ.ά.). Πήρε μέρος στην 
πρώτη ρεμπέτικη κομπανία με το Μάρκο Βαμβακάρη, το Γιώργο Μπάτη και το Στράτο 
Παγιουμτζή, την περίφημη «Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς», που εμφανίστηκε στη 
μάντρα του Σαραντόπουλου στην Ανάσταση του Πειραιά το 1934. Τότε γνωρίζεται με τη 
Νταίζη Σταυροπούλου, η οποία τον ερωτεύεται παράφορα.

Μοιραίο ρόλο στη ζωή του έπαιξε, από το 1937 που τη γνώρισε, μια πόρνη από τα μπουρ-
δέλα των Βούρλων η Κ. Σκουλαρίκα ή Σκουλαρικού που τον ρίχνει στην πρέζα. Μάταια 
προσπαθεί ο φίλος του Μήτσος Καρυδάκιας (μπουζουξής, συνθέτης του σπουδαίου τρα- 
γουδιού "Αφότου εγεννήθηκα" που δολοφονήθηκε στα 1942) να τον βοηθήσει να κόψει 
την πρέζα. Το 1938 ο Μ. Γενίτσαρης τον βρίσκει εξόριστο ως τοξικομανή στη Νιό. 
Τον βοηθάει να κόψει την πρέζα. Όταν επιστρέφει από την εξορία για να ξεφύγει από 
τη Σκουλαρικού και την πρέζα φεύγει με τη Νταίζη Σταυροπούλου για τη Θεσσαλονίκη. 
Δουλεύει εκεί για μικρό διάστημα και τελικά παρατάει τη Νταίζη στη Θεσσαλονίκη (όπου 
την ανακαλύπτει ο Τσιτσάνης και αρχίζει η δικογραφική της καριέρα), επιστρέφει στην 
Αθήνα και στην πρέζα. Με τη βοήθεια του Στράτου Παγιουμτζή και του Μπαγιαντέρα 
καταφέρνει και πάλι να την κόψει, αλλά για λίγο.

Το καλοκαίρι του 1944 παίζουν μαζί στου Βλάχου, ο Ανέστος, ο Στράτος και ο Γενίτσαρης. 
Παρά την πείνα και την εξαθλίωση ο Ανέστος εξακολουθεί να παίρνει ηρωΐνη. 
Έτσι, ένα πρωί τον μαζεύει το κάρο του δήμου, άψυχο έξω από τον τεκέ του Ντανάκουλη 
στο Μεταξουργείο.

Μερικά από τα τραγούδια του που έγιναν μεγάλες επιτυχίες, ήταν : 
Χαρέμι στο χαμάμ, Το σακκάκι, Ο πόνος του πρεζάκια, Ο Νίκος ο Τρελλάκιας, 
Το κουτσαβάκι , Σούρα και μαστούρα, Αθηναίισσα, Ραστ Νεβά μανές (Μόνον 
εγώ γεννήθηκα αμαρτωλός), Ουσάκ (Το τραγούδι της ξενιτειάς), Τον άντρα σου 
και μένα, κά.

Πηγή πληροφοριών : rebetiko.sealabs.net


«Τετράς η ξακουστή του Πειραιώς»... Μάρκος Βαμβακάρης, Ανέστης Δελιάς (όρθιοι), Στράτος Παγιουμτζής, Γιώργος Μπάτης (καθιστοί)...

Σαν σήμερα... 30 Μάρτη 2005, πεθαίνει ο τραγουδιστής Χρύσανθος Θεοδωρίδης (1934 - 2005), γνωστός απλά και ως Χρύσανθος. Ήταν ένας από τους γνωστότερους τραγουδιστές ποντιακής μουσικής και ένας από τους κατά γενική ομολογία καλύτερους ερμηνευτές της...