Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε αδερφέ μου απ’ τον κόσμο... Εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο. (Γιάννης Ρίτσος)

Παρασκευή 11 Μαΐου 2018

Εγώ μάγκας φαινόμουνα...

Ρεμπέτικο τραγούδι του Πειραιώτη Μιχάλη Γενίτσαρη (1917 - 2005), ο οποίος έφυγε από 
τη ζωή, σαν σήμερα, 11 Μάη του 2005.

Σαν σήμερα... 11 Μάη 1990, πεθαίνει ο τραγουδιστής Στράτος Διονυσίου (1935 - 1990), μία από τις αυθεντικότερες φωνές του λαϊκού τραγουδιού...

Σαν σήμερα... 11 Μάη 1981, πεθαίνει ο Ρόμπερτ "Μπομπ" Νέστα Μάρλεϊ (Robert Nesta "Bob" Marley) (1945 - 1981), Τζαμαϊκανός τραγουδιστής, συνθέτης και κιθαρίστας... Ο θρύλος της ρέγκε (reggae) μουσικής...

Σαν σήμερα... 11 Μάη 2005, πεθαίνει ο Μιχάλης Γενίτσαρης (1917 - 2005), τραγουδιστής, συνθέτης και στιχουργός του ρεμπέτικου τραγουδιού...

Πέμπτη 10 Μαΐου 2018

Τζον Λι Χούκερ (John Lee Hooker) (1917 - 2001)... Μια θρυλική μορφή των μπλουζ...

Όσοι έχουνε πολλά λεφτά...

Τραγούδι του Μάρκου Βαμβακάρη το οποίο ηχογραφήθηκε το 1936 και το τραγουδάει 
ο ίδιος... Μπουζούκι παίζει ο ίδιος ο Μάρκος, κιθάρα ο Κώστας Σκαρβέλης και μπαγλαμά 
ο Στράτος Παγιουμτζής.

Σαν σήμερα... 10 Μάη 1905, γεννιέται στην Άνω Χώρα της Σύρου, ο μεγάλος ρεμπέτης Μάρκος Βαμβακάρης (1905 - 1972), από τους ακρογωνιαίους λίθους της λαϊκής μουσικής...

Τετάρτη 9 Μαΐου 2018

Μέρα Μαγιού μου μίσεψες (Επιτάφιος)...

Σαν σήμερα... 9 Μάη 1936… Οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης βάφονται με το αίμα της 
εργατικής τάξης. Οι εργάτες της Θεσσαλονίκης διαδηλώνουν μαζικά την αγανάκτησή 
τους για τη βίαιη καταστολή των απεργών. 
Το αστικό κράτος όμως απαντά με ακόμα μεγαλύτερη αγριότητα : 10 εργάτες βάφουν 
με το αίμα τους δρόμους της πόλης. Πρόκειται για τους Σ. Γιαμτοβό, Χ. Ευαγγέλου, 
Σ. Μασαράνο, Τ. Τούση, Δ. Αχλαμίδη, Ε. Αδαμαντίδη, Ι. Πανόπουλο, Δ. Λαγινά, 
Α. Χαραλαμπίδου και Α. Καρανικόλα. 
Η λαϊκή οργή ξεχειλίζει, ο στρατός ενώνεται με τους απεργούς και ο εργαζόμενος λαός 
γίνεται κύριος της πόλης για 36 περίπου ώρες. 
Η κυβέρνηση Μεταξά στέλνει νέες ισχυρές στρατιωτικές δυνάμεις στη Θεσσαλονίκη 
για να καταστείλει τους αγώνες των εργατών.

Ο θρήνος της μάνας του πρώτου νεκρού της 9ης Μάη, του Τάσου Τούση, μένει 
στην αιωνιότητα μέσα από τον «Επιτάφιο» του Γιάννη Ρίτσου, τον οποίο μελο-
ποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης και τραγούδησε ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης και 
πολλοί ακόμα τραγουδιστές.


Τρίτη 8 Μαΐου 2018

Η μπαλάντα του κυρ Μέντιου...

Η μπαλάντα του κυρ Μέντιου, είναι ποίημα του Κώστα Βάρναλη, το οποίο συμπεριλήφθηκε 
στην ποιητική συλλογή "Τα Ποιητικά", το 1956, από τον εκδοτικό οίκο Κέδρος. Το ποίημα 
αποτελείται από 26 στροφές και 104 στίχους.
Πρόκειται για ένα από τα πιο δημοφιλή ποιήματα του ποιητή. Πρόκειται για μια σατιρική 
αφήγηση, λαϊκού και επαναστατικού χαρακτήρα. 
Ο ήρωας του ποιήματος είναι ο κυρ Μέντιος (γαϊδούρι), που παραλληλίζεται με τον σκλα-
βωμένο άνθρωπο, τον αδιαμαρτύρητο, τον υπομονετικό. Ο Βάρναλης, στο ποίημα του, 
προσπαθεί να αφυπνίσει τον λαό μέσω αυτής της σάτιρας.
Το ποίημα απέκτησε δημοσιότητα και από τη μουσική μεταφορά του, σε μελοποίηση του 
Λουκά Θάνου και την εκπληκτική ερμηνεία του Νίκου Ξυλούρη.   

Δευτέρα 7 Μαΐου 2018

Γρηγόρης Μπιθικώτσης... Ο τραγουδιστής που με τη δωρική φωνή του, έβαλε στα στόματα του λαού τους στίχους των μεγάλων ποιητών...

Ντίζι Γκιλέσπι (John Birks "Dizzy" Gillespie) (1917 - 1993)...

O Ντίζι Γκιλέσπι (John Birks "Dizzy" Gillespie) ήταν Αμερικανός τρομπετίστας 
της τζαζ, συνθέτης και τραγουδιστής. Ως συνθέτης και βιρτουόζος της τρομπέτας, συ-
νέβαλε αποφασιστικά, μαζί με τον Τσάρλι Πάρκερ, στην εξέλιξη της μοντέρνας τζαζ 
και του μπίμποπ (bebop).

Ο Τζον Μπιρκς Γκιλέσπι γεννήθηκε το 1917, στη Νότια Καρολίνα, νεότερος γιος μίας 
οικογένειας με εννέα παιδιά. Σε ηλικία δέκα ετών, βίωσε το θάνατο του πατέρα του, 
ο οποίος ήταν ερασιτέχνης μουσικός και διέθετε δικό του μουσικό συγκρότημα, 
ενθαρρύνοντας την ενασχόληση του γιου του με τη μουσική. Αν και αρχικά ασχολήθη-
κε με την εκμάθηση του πιάνου, σε ηλικία δώδεκα ετών, στράφηκε στο όργανο της 
τρομπέτας, πάντα ως αυτοδίδακτος. Οι ικανότητες του, ήταν τέτοιες που του επέτρε-
ψαν να λάβει μία μουσική υποτροφία για το Ινστιτούτο Laurinburg της Νότιας Καρο-
λίνας, όπου συνέχισε να εξασκείται στο πιάνο και την τρομπέτα.

Το 1935 εγκατέλειψε τις σπουδές του και εγκαταστάθηκε στη Φιλαδέλφεια, με την 
πρόθεση να εργαστεί αποκλειστικά ως μουσικός. Στα πρώτα του βήματα, έγινε μέλος 
της ορχήστρας του Frankie Fairfax ενώ συμμετείχε για πρώτη φορά σε ηχογράφηση, 
με το συγκρότημα του Τέντι Χιλλ, αντικαθιστώντας τον Ρόι Έλντριτζ. Την ίδια περίοδο, 
απέκτησε το ψευδώνυμο Ντίζι (Dizzy). Το 1939, έγινε μέλος του συγκροτήματος του 
τζαζ τραγουδιστή Καμπ Κάλογουεϊ, ωστόσο εγκατέλειψε το σχήμα το 1941. 
O ίδιος ο Κάλλογουει αποκαλούσε τους αυτοσχεδιασμούς του Γκιλέσπι "κινέζικη μου-
σική", χαρακτηριστικό της πρωτότυπης τεχνοτροπίας που είχε αναπτύξει. 
Στην πορεία, ο Γκιλέσπι συμμετείχε σε αρκετά μουσικά σύνολα και συνεργάστηκε με 
τους Ντιούκ Έλλινγκτον, Κόλμαν Χώκινς, Μπίλι Έκσταϊν, Τσικ Γουέμπ, Μπένι Κάρτερ 
και άλλους. Ανάμεσα στις σημαντικές συνεργασίες του ήταν και αυτή με τον πιανίστα 
Έρλ Χάινς, καθώς στη διάρκειά της συνεργάστηκε με τον Τσάρλι Πάρκερ, ο οποίος 
επίσης συμμετείχε ως μουσικός στην ορχήστρα του, ενώ παράλληλα του δόθηκε η 
δυνατότητα να αναδείξει σε ένα βαθμό τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ερμηνείας 
του. Ως μέλος του συγκροτήματος του Χάινς, παρουσίασε την πρώτη του μουσική 
σύνθεση Night in Tunisia.

Μέχρι το 1944, ο Γκιλέσπι είχε αποκτήσει σημαντική φήμη ώστε να ηγείται ο ίδιος 
ορχήστρες. Η συνεχιζόμενη συνεργασία του με τον Τσάρλι Πάρκερ συνέβαλε στην 
εξέλιξη του είδους του μπίμποπ, παράλληλα με τη μουσική του σουίνγκ που ήταν 
ιδιαίτερα δημοφιλής εκείνη την περίοδο. Σε αντίθεση με τον Πάρκερ, που συμμετείχε 
σε μικρά μουσικά σύνολα, ο Γκιλέσπι στόχευε στην δημιουργία μίας μεγάλης ορχήστρας 
(big band), την οποία οργάνωσε τελικά στις αρχές του 1945. Μετά από την εμπορική 
αποτυχία της, το Νοέμβριο του ίδιου έτους, σχημάτισε ένα κουιντέτο, στο οποίο συμ-
μετείχε επίσης ο Πάρκερ. Αργότερα, το σύνολο απέκτησε και ένα έκτο μέλος, ενώ τελι-
κά ο Γκιλέσπι επέκτεινε το σχήμα, επιχειρώντας για δεύτερη φορά την δημιουργία μιας 
μεγάλης ορχήστρας, την οποία κατάφερε να διατηρήσει για τέσσερα χρόνια. 
Στο διάστημα αυτό, συμμετοχή στην ορχήστρα είχαν ορισμένοι σημαντικοί τζαζ μουσι-
κοί, όπως ο Τζον Κολτρέιν. Ο Γκιλέσπι, πειραματίστηκε μουσικά προσπαθώντας να 
ενσωματώσει αφρικανικά και κουβανέζικα μουσικά στοιχεία στη τζαζ. Διέλυσε την 
ορχήστρα του, το 1950, εξαιτίας οικονομικών προβλημάτων. Το 1956, και ενώ μέχρι 
τότε καθοδηγούσε μικρά σύνολα μουσικών, δημιούργησε για δεύτερη φορά μία μεγάλη 
ορχήστρα, με την οποία περιόδευσε στην Ευρώπη, στη Μέση Ανατολή και στη Λατινική 
Αμερική. Μετά τη διάλυση της ορχήστρας, το 1958, ο Γκιλέσπι συνέχισε να παίζει με 
μικρότερα μουσικά σχήματα, παραμένοντας ενεργός μέχρι το 1992. Στη δεκαετία του 
1980, ηγήθηκε της ορχήστρας United Nations Orchestra.
Πέθανε το 1993, σε ηλικία 75 ετών, από καρκίνο.

*Πηγή : Βικιπαίδεια

Σαν σήμερα... 7 Μάη 1825, πεθαίνει ο Αντόνιο Σαλιέρι (Antonio Salieri) (1750 - 1825), Ιταλός συνθέτης και μαέστρος της κλασικής μουσικής...