Στιγμές και πρόσωπα της μουσικής, γενικά... και της καλής Ελληνικής μουσικής, ειδικά...
Τετάρτη 26 Δεκεμβρίου 2018
Δευτέρα 24 Δεκεμβρίου 2018
Γιώργος Νταλάρας… και το καλοκαίρι κρυώνω...
Ο Θανάσης Λάλας, ο άνθρωπος που έχει δημοσιεύσει μέχρι σήμερα 3.500 συνεντεύξεις
με μοναδικές προσωπικότητες απ’ όλο τον κόσμο, είχε ένα όνειρο: Να κάνει ένας είδος
αυτοβιογραφίας μέσω διαλόγων. Η δεύτερή του προσπάθεια δημιουργίας αυτού του
είδους είναι το καινούργιο του βιβλίο «Γιώργος Νταλάρας… και το καλοκαίρι
κρυώνω Ή αλλιώς : Μισός αιώνας ελληνικό τραγούδι» που κυκλοφορεί από τις
εκδόσεις «Αρμός».
Ο τίτλος είναι εμπνευσμένος από µία εξομολόγηση του Γιώργου Νταλάρα : «…Δεν το
άντεχα το κρύο, υπέφερα σαν παιδί. Να σκεφτείς ότι αυτό µου έµεινε κουσούρι και
µεγάλος τώρα πια… είναι καλοκαίρι και κρυώνω».
με μοναδικές προσωπικότητες απ’ όλο τον κόσμο, είχε ένα όνειρο: Να κάνει ένας είδος
αυτοβιογραφίας μέσω διαλόγων. Η δεύτερή του προσπάθεια δημιουργίας αυτού του
είδους είναι το καινούργιο του βιβλίο «Γιώργος Νταλάρας… και το καλοκαίρι
κρυώνω Ή αλλιώς : Μισός αιώνας ελληνικό τραγούδι» που κυκλοφορεί από τις
εκδόσεις «Αρμός».
Ο τίτλος είναι εμπνευσμένος από µία εξομολόγηση του Γιώργου Νταλάρα : «…Δεν το
άντεχα το κρύο, υπέφερα σαν παιδί. Να σκεφτείς ότι αυτό µου έµεινε κουσούρι και
µεγάλος τώρα πια… είναι καλοκαίρι και κρυώνω».
Σάββατο 22 Δεκεμβρίου 2018
Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου 2018
«Η φλογάτη παντιέρα πάντα μπροστά…» - 12 τραγούδια από τα χρόνια της ΚΝΕ στην παρανομία...
H Επιτροπή Πολιτισμού του Κεντρικού Συµβουλίου της ΚΝΕ, µε αφορµή τη συµπλήρω-
ση 100 χρόνων αγώνων και θυσιών του ΚΚΕ, αλλά και 50 χρόνων ζωής και δράσης της
Νεολαίας του, της ΚΝΕ, παρουσιάζει την έκδοση ενός δίσκου µε 12 τραγούδια που
γράφτηκαν και τραγουδήθηκαν από µέλη της ΚΝΕ στα πρώτα χρόνια της ίδρυσης της
Oργάνωσής µας, την περίοδο της δικτατορίας.
Τα τραγούδια αυτά στάλθηκαν, στις 5/9/1973, δυόµισι µήνες πριν την εξέγερση του
Πολυτεχνείου, στο ραδιοσταθµό του ΚΚΕ «Φωνή της Aλήθειας» από όπου και ακούσ-
τηκαν πρώτη φορά.
Ο δίσκος ξεκινάει µε αναπαράσταση της ιστορικής µετάδοσης των τραγουδιών από τη
«Φωνή της Aλήθειας». Το πρώτο τραγούδι, «Ήρωες», είναι το πρωτότυπο, όπως
µεταδόθηκε τότε. Ο «Ύµνος της ΚΝΕ» ξεκινάει µε την πρωτότυπη εκτέλεση και συνεχί-
ζει µε σηµερινή ενορχήστρωση, που πραγµατοποιήθηκε για το 40ό Φεστιβάλ ΚΝΕ -
«Οδηγητή». Τα υπόλοιπα τραγούδια έχουν ενορχηστρωθεί και αποδοθεί ξανά από µέλη
και φίλους της ΚΝΕ, µε µεράκι και σεβασµό µπροστά στην παρακαταθήκη που µας άφη-
σαν οι σύντροφοί µας.
Τα περιεχόμενα του CD :
Απόσπασμα από την εκπομπή στη «Φωνή της Αλήθειας»
Ήρωες
Είμαστε Φίλοι, Eίμαστε Σύντροφοι
Χωριάτισσα Μάνα
Λαός Σηκώθηκε
Μην τον Αφήνετε τον Ήλιο
Εβίβα Λιμπερτά
Έι Οικοδόμοι
Ο Λαός
Ανειρήνευτες Γροθιές
Αντι-ΕΦΕΕ
Φλογάτη Παντιέρα
Ύμνος της ΚΝΕ
ση 100 χρόνων αγώνων και θυσιών του ΚΚΕ, αλλά και 50 χρόνων ζωής και δράσης της
Νεολαίας του, της ΚΝΕ, παρουσιάζει την έκδοση ενός δίσκου µε 12 τραγούδια που
γράφτηκαν και τραγουδήθηκαν από µέλη της ΚΝΕ στα πρώτα χρόνια της ίδρυσης της
Oργάνωσής µας, την περίοδο της δικτατορίας.
Τα τραγούδια αυτά στάλθηκαν, στις 5/9/1973, δυόµισι µήνες πριν την εξέγερση του
Πολυτεχνείου, στο ραδιοσταθµό του ΚΚΕ «Φωνή της Aλήθειας» από όπου και ακούσ-
τηκαν πρώτη φορά.
Ο δίσκος ξεκινάει µε αναπαράσταση της ιστορικής µετάδοσης των τραγουδιών από τη
«Φωνή της Aλήθειας». Το πρώτο τραγούδι, «Ήρωες», είναι το πρωτότυπο, όπως
µεταδόθηκε τότε. Ο «Ύµνος της ΚΝΕ» ξεκινάει µε την πρωτότυπη εκτέλεση και συνεχί-
ζει µε σηµερινή ενορχήστρωση, που πραγµατοποιήθηκε για το 40ό Φεστιβάλ ΚΝΕ -
«Οδηγητή». Τα υπόλοιπα τραγούδια έχουν ενορχηστρωθεί και αποδοθεί ξανά από µέλη
και φίλους της ΚΝΕ, µε µεράκι και σεβασµό µπροστά στην παρακαταθήκη που µας άφη-
σαν οι σύντροφοί µας.
Τα περιεχόμενα του CD :
Απόσπασμα από την εκπομπή στη «Φωνή της Αλήθειας»
Ήρωες
Είμαστε Φίλοι, Eίμαστε Σύντροφοι
Χωριάτισσα Μάνα
Λαός Σηκώθηκε
Μην τον Αφήνετε τον Ήλιο
Εβίβα Λιμπερτά
Έι Οικοδόμοι
Ο Λαός
Ανειρήνευτες Γροθιές
Αντι-ΕΦΕΕ
Φλογάτη Παντιέρα
Ύμνος της ΚΝΕ
Τετάρτη 19 Δεκεμβρίου 2018
Τρίτη 18 Δεκεμβρίου 2018
Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2018
Μαντολίνο...
Το μαντολίνο είναι έγχορδο νυκτό* μουσικό όργανο. Δημιουργήθηκε λίγο πριν το τέλος
του 17ου αιώνα. Είναι η τελειοποίηση της "μάντολα" (Mandola ή Mantola), ενός οργάνου
που χρονολογείται από τον Μεσαίωνα, μιας και το όνομά του βεβαιώνεται με μαρτυρίες
από το 1210. Είναι βέβαιο ότι πολύ λίγα από τα σημερινά όργανα μουσικής μπορούν να
«καυχηθούν» για μια τόσο παλαιά προέλευση. Στη βόρεια Ιταλία τον 17ο αιώνα ξεκίνησε
να φτάχνεται μια μικρότερη μάντολα με λιγότερες χορδές. Το νέο αυτό όργανο ονομαζόταν
«μαντολίνο» που στην πραγματικότητα σημαίνει «μικρή μαντόλα». Η λανθασμένη αυτή
σκέψη αποκαταστάθηκε από τον ερευνητή της ιστορίας του οργάνου Κonrad Wölki και
το Μιλανέζικο μαντολίνο ήταν αυτό που αναπτύχθηκε άμεσα από την μάντολα, ενώ το
Ναπολιτάνικο μαντολίνο υιοθέτησε μόνο το όνομά του.
Λίγο αργότερα, καθώς μια οικογένεια οργάνων άρχισε να δημιουργείται με βάση το Ναπο-
λιτάνικο μαντολίνο, και η οποία περιλάμβανε μαντολίνα μεγαλύτερων διαστάσεων και
βαθύτερων τόνων, το όνομα «μαντόλα» χρησιμοποιήθηκε για μια ακόμα φορά, αλλά τώρα
για ένα alto μαντολίνο. Με την έννοια αυτή έμοιαζε με μεγάλο μαντολίνο και φυσικά δεν
είχε τίποτα κοινό με την προγενέστερη σημασία της λέξης «Μantola».
Διάφοροι άλλοι τύποι μαντολίνου άρχισαν να εμφανίζονται και να παίρνουν το όνομά
τους, όπως συνηθιζόταν, από την πόλη όπου πρωτοκατασκευάστηκαν. Έτσι διαδοχικά,
μέσα σε λίγα χρόνια εκτός από τους 3 τύπους μαντολίνων, Μιλανέζικο, Φλωρεντινό και
Ναπολιτάνικο, κατασκευάστηκαν το Γενοβέζικο (5-6 χορδές), το Παντουάνικο (5 χορδές),
το Ρωμαϊκό (4 χορδές), το Σιενέζικο (4-5 χορδές), το Σικελικό (1 χορδή διπλή ή 3 χορδές
τριπλές).Επίσης το Επτανησιακό εχει 4 χορδές( mi la re sol).
*Έγχορδα νυκτά ονομάζονται τα έγχορδα μουσικά όργανα από τα οποία ο ήχος
παράγεται με τη νύξη των χορδών του (δηλ. το τράβηγμά τους) που γίνεται είτε με
τα δάχτυλα είτε με πένα. Τέτοια όργανα είναι: η κιθάρα (κλασσική κιθάρα, ακουστική
κιθάρα, ισπανική κιθάρα, ηλεκτρική κιθάρα), το μπάσο, το κανονάκι, το μπουζούκι κ.α.
Πηγή : Βικιπαίδεια
του 17ου αιώνα. Είναι η τελειοποίηση της "μάντολα" (Mandola ή Mantola), ενός οργάνου
που χρονολογείται από τον Μεσαίωνα, μιας και το όνομά του βεβαιώνεται με μαρτυρίες
από το 1210. Είναι βέβαιο ότι πολύ λίγα από τα σημερινά όργανα μουσικής μπορούν να
«καυχηθούν» για μια τόσο παλαιά προέλευση. Στη βόρεια Ιταλία τον 17ο αιώνα ξεκίνησε
να φτάχνεται μια μικρότερη μάντολα με λιγότερες χορδές. Το νέο αυτό όργανο ονομαζόταν
«μαντολίνο» που στην πραγματικότητα σημαίνει «μικρή μαντόλα». Η λανθασμένη αυτή
σκέψη αποκαταστάθηκε από τον ερευνητή της ιστορίας του οργάνου Κonrad Wölki και
το Μιλανέζικο μαντολίνο ήταν αυτό που αναπτύχθηκε άμεσα από την μάντολα, ενώ το
Ναπολιτάνικο μαντολίνο υιοθέτησε μόνο το όνομά του.
Λίγο αργότερα, καθώς μια οικογένεια οργάνων άρχισε να δημιουργείται με βάση το Ναπο-
λιτάνικο μαντολίνο, και η οποία περιλάμβανε μαντολίνα μεγαλύτερων διαστάσεων και
βαθύτερων τόνων, το όνομα «μαντόλα» χρησιμοποιήθηκε για μια ακόμα φορά, αλλά τώρα
για ένα alto μαντολίνο. Με την έννοια αυτή έμοιαζε με μεγάλο μαντολίνο και φυσικά δεν
είχε τίποτα κοινό με την προγενέστερη σημασία της λέξης «Μantola».
Διάφοροι άλλοι τύποι μαντολίνου άρχισαν να εμφανίζονται και να παίρνουν το όνομά
τους, όπως συνηθιζόταν, από την πόλη όπου πρωτοκατασκευάστηκαν. Έτσι διαδοχικά,
μέσα σε λίγα χρόνια εκτός από τους 3 τύπους μαντολίνων, Μιλανέζικο, Φλωρεντινό και
Ναπολιτάνικο, κατασκευάστηκαν το Γενοβέζικο (5-6 χορδές), το Παντουάνικο (5 χορδές),
το Ρωμαϊκό (4 χορδές), το Σιενέζικο (4-5 χορδές), το Σικελικό (1 χορδή διπλή ή 3 χορδές
τριπλές).Επίσης το Επτανησιακό εχει 4 χορδές( mi la re sol).
*Έγχορδα νυκτά ονομάζονται τα έγχορδα μουσικά όργανα από τα οποία ο ήχος
παράγεται με τη νύξη των χορδών του (δηλ. το τράβηγμά τους) που γίνεται είτε με
τα δάχτυλα είτε με πένα. Τέτοια όργανα είναι: η κιθάρα (κλασσική κιθάρα, ακουστική
κιθάρα, ισπανική κιθάρα, ηλεκτρική κιθάρα), το μπάσο, το κανονάκι, το μπουζούκι κ.α.
Πηγή : Βικιπαίδεια
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)