Στιγμές και πρόσωπα της μουσικής, γενικά... και της καλής Ελληνικής μουσικής, ειδικά...
Κυριακή 21 Απριλίου 2019
Σάββατο 20 Απριλίου 2019
Σαντούρι...
Το σαντούρι είναι έγχορδο κρουστό επίπεδο μουσικό όργανο. Το όνομά του προέρχεται
από την ελληνική λέξη ψαλτήριον, μέσω της περσικής γλώσσας σαντούρ (ψαλτήρι).
Πρόκειται για αρχαίο μουσικό όργανο που επινοήθηκε πιθανόν στη Περσία από την οποία
και διαδόθηκε τόσο προς την Ινδία και την Κίνα, όσο και δυτικά στη Μέση Ανατολή και τη
Βαλκανική. Κατασκευάζεται συνηθέστερα από ξύλο καρυδιάς. Έχει σχήμα τραπεζοειδές
επί του οποίου φέρονται οριζοντίως και επάλληλα 72 μεταλλικές χορδές, ανά τρεις για κάθε
φθόγγο, αποδίδοντας έτσι 24 νότες, με τις μεγαλύτερες σε μήκος χορδές στο κάτω μέρος
και τις μικρότερες στο άνω. Οι χορδές του οργάνου αυτού, "χορδίζονται" στο 1/4 με ειδικά
"ωτία" που φέρονται συνηθέστερα επί της δεξιάς πλευράς του οργάνου και οι οποίες
κρούονται με μικρά ραβδία, οι άκρες των οποίων φέρουν μεταλλικές κοιλόμορφες σφύρες
(σαν κουταλάκια).
Το σαντούρι χρησιμοποιείται κυρίως στην παραδοσιακή μουσική της Ελλάδας και άλλων
χωρών της Εγγύς Ανατολής.Υπήρξαν πολλοί σπουδαίοι σαντουριέριδες όπως ο Αριστείδης
Μόσχος, ο οποίος και είχε δημιουργήσει σχετική σχολή διάδοσης ο Τασος Διακογιώργης,
που είχε συμμετάσχει σε όλα τα σύγχρονα έργα σπουδαίων συνθετών όπως ο Μίκης
Θεοδωράκης, ο Νίκος Καλαϊτζής ή Μπινταγιάλας γνήσιος εκφραστής της μικρασιάτικης
μουσικής, ο Δημήτρης Κοφτερός ο οποίος έχει ασχοληθεί και με την συγγραφή βιβλίων
όπως το (Δοκίμιο για το ελληνικό σαντούρι, Μυτιληνιό σαντούρι και μελίφθογγο ελληνικό
σαντούρι πρακτική και εκμάθηση).
*Πηγή : Βικιπαίδεια
από την ελληνική λέξη ψαλτήριον, μέσω της περσικής γλώσσας σαντούρ (ψαλτήρι).
Πρόκειται για αρχαίο μουσικό όργανο που επινοήθηκε πιθανόν στη Περσία από την οποία
και διαδόθηκε τόσο προς την Ινδία και την Κίνα, όσο και δυτικά στη Μέση Ανατολή και τη
Βαλκανική. Κατασκευάζεται συνηθέστερα από ξύλο καρυδιάς. Έχει σχήμα τραπεζοειδές
επί του οποίου φέρονται οριζοντίως και επάλληλα 72 μεταλλικές χορδές, ανά τρεις για κάθε
φθόγγο, αποδίδοντας έτσι 24 νότες, με τις μεγαλύτερες σε μήκος χορδές στο κάτω μέρος
και τις μικρότερες στο άνω. Οι χορδές του οργάνου αυτού, "χορδίζονται" στο 1/4 με ειδικά
"ωτία" που φέρονται συνηθέστερα επί της δεξιάς πλευράς του οργάνου και οι οποίες
κρούονται με μικρά ραβδία, οι άκρες των οποίων φέρουν μεταλλικές κοιλόμορφες σφύρες
(σαν κουταλάκια).
Το σαντούρι χρησιμοποιείται κυρίως στην παραδοσιακή μουσική της Ελλάδας και άλλων
χωρών της Εγγύς Ανατολής.Υπήρξαν πολλοί σπουδαίοι σαντουριέριδες όπως ο Αριστείδης
Μόσχος, ο οποίος και είχε δημιουργήσει σχετική σχολή διάδοσης ο Τασος Διακογιώργης,
που είχε συμμετάσχει σε όλα τα σύγχρονα έργα σπουδαίων συνθετών όπως ο Μίκης
Θεοδωράκης, ο Νίκος Καλαϊτζής ή Μπινταγιάλας γνήσιος εκφραστής της μικρασιάτικης
μουσικής, ο Δημήτρης Κοφτερός ο οποίος έχει ασχοληθεί και με την συγγραφή βιβλίων
όπως το (Δοκίμιο για το ελληνικό σαντούρι, Μυτιληνιό σαντούρι και μελίφθογγο ελληνικό
σαντούρι πρακτική και εκμάθηση).
*Πηγή : Βικιπαίδεια
Παρασκευή 19 Απριλίου 2019
Λούις Ντάνιελ Άρμστρονγκ (Louis Daniel Armstrong) (1900 - 1971)...
Αμερικανός τρομπετίστας της τζαζ, ο πρώτος μεγάλος σολίστας που ανέδειξε το είδος αυτό
της μουσικής κι έγινε ο πρεσβευτής του στα πέρατα της οικουμένης. Ήταν γνωστός και με
το παρατσούκλι Σάτσμο (Satchmo), παραφθορά της λέξης satchelmouth, δηλαδή «με στόμα
σαν σακούλα», επειδή όταν ήταν μικρός συνήθιζε να βάζει τις πενταροδεκάρες που κέρδιζε
στο στόμα του για να μην του τις κλέβουν οι συνομήλικοί του.
Ο Άρμστρονγκ γεννήθηκε στη Νέα Ορλεάνη στις 4 Αυγούστου 1900. Το 1922 αφήνει τη
Νέα Ορλεάνη και ταξιδεύει με το τρένο για το Σικάγο για να συναντήσει και να ενσωμα-
τωθεί στην ορχήστρα του ινδάλματός του, του κορνετίστα Τζο «Κινγκ» Όλιβερ, ξεκινώντας
έτσι ένα καινούργιο κεφάλαιο της ζωής του που θα τον φέρει σύντομα στη Νέα Υόρκη,
στην Καλιφόρνια και από εκεί στην Ευρώπη (για πρώτη φορά το 1932 στην Αγγλία) και σε
ολόκληρο τον κόσμο. Καθόλου άσχημα για ένα αγόρι χωρίς πατέρα, που μεγάλωσε σε μία
κακόφημη γειτονιά και κυκλοφορούσε ανάμεσα σε πόρνες, προαγωγούς, χαρτοπαίχτες και
μικροεγκληματίες.
Αλητάκος του δρόμου και ο ίδιος, έμαθε μουσική στο αναμορφωτήριο. Έκανε δουλειές του
ποδαριού, χαρτόπαιζε και όποτε του δινόταν η ευκαιρία έπαιζε με διάφορες μπάντες της
Νέας Ορλεάνης σε γιορτές, παρελάσεις, κηδείες ή στα περίφημα honky- tonks (μπαρ,
καμπαρέ, ή λέσχες, στα οποία έπαιζαν ορχήστρες μαύρων μουσικών). Η μητέρα του Μεϊάν
(Μαίρη Aν) άλλαζε τους «πατριούς» σαν τα πουκάμισα και χανόταν για μέρες από το σπίτι,
στάθηκε όμως ασπίδα σωτηρίας για τον Μικρό Λούι, όπως τον αποκαλούσαν για χρόνια στη
γειτονιά του.
Ο Άρμστρονγκ κατόρθωσε να βρει τον δικό του τρόπο για το παίξιμο της τρομπέτας, «με
αυτόν τον ολοστρόγγυλο και ολοκληρωμένο τόνο που φυσούσε με όλα τα χορευτικά μόρια
του σώματός του» κι έτσι να ανοίξει νέους δρόμους στην εξέλιξη της τζαζ. Τις δεκαετίες του
‘20 και του ‘30 κατόρθωσε να διαφοροποιηθεί από κάθε άλλο μουσικό του είδους, ηχογρα-
φώντας θαυμάσιους δίσκους και δίνοντας τον τόνο για τις ραγδαίες εξελίξεις που θα ακο-
λουθούσαν.
Ως τότε, η τζαζ στηριζόταν στην πρωτοκαθεδρία τριών οργάνων, του κλαρινέτου, της τρομ-
πέτας και του τρομπονιού. Τα ατομικά χαρίσματα κάθε μουσικού υποτάσσονταν στις απαι-
τήσεις του συνόλου. Ο Σάτσμο άλλαξε την αντίληψη αυτή κι εδραίωσε την υπεροχή του
δεξιοτέχνη σολίστ με τα συγκροτήματά του «Hot Five» και «Hot Seven» στα μέσα της
δεκαετίας του ‘20. Ο Άρμστρονγκ ανέδειξε τον φωνητικό αυτοσχεδιασμό, γνωστό ως scat,
όπου η φωνή αντικαθιστά τις λέξεις με συλλαβές δίχως νόημα, μιμούμενος τις αποχρώσεις
του ενόργανου αυτοσχεδιασμού.
Κατηγορήθηκε ότι από τη δεκαετία του ‘40 και μετά έμεινε στάσιμος, δεν ενσωμάτωσε
νέα στοιχεία στο παίξιμό του, δεν δέχτηκε το μπίμποπ και τις μεταπολεμικές εξελίξεις και
αφέθηκε να γλιστρήσει προς το σόου, τον κινηματογράφο, τη διασκέδαση και την ποπ για
τους λευκούς, αποκαλούμενος μάλιστα και «Μπαρμπα-Θωμάς».
Το σίγουρο είναι πως ο Άρμστρονγκ υπήρξε αναπόσπαστο κομμάτι της τζαζ και ήταν ο πρώ-
τος που κατόρθωσε να ξεπεράσει τα φυλετικά, κοινωνικά και μουσικά σύνορα της εποχής.
Ως πετυχημένος μαύρος μουσικός με διεθνή αποδοχή βοήθησε πολύ τον αγώνα των μαύρων
στις ΗΠΑ.
Ο Λούις Άρμστρονγκ πέθανε στις 6 Ιούλη 1971 στη Νέα Υόρκη, από καρδιακή προσβολή.
Είχε παντρευτεί τέσσερις φορές, αλλά δε απέκτησε κανένα παιδί από τους γάμους του,
παρά μία εξώγαμη κόρη από τη σχέση του με τη χορεύτρια του «Κότον Κλαμπ» Λουσίλ
Πρέστον.
*Πηγή : sansimera.gr/biographies
της μουσικής κι έγινε ο πρεσβευτής του στα πέρατα της οικουμένης. Ήταν γνωστός και με
το παρατσούκλι Σάτσμο (Satchmo), παραφθορά της λέξης satchelmouth, δηλαδή «με στόμα
σαν σακούλα», επειδή όταν ήταν μικρός συνήθιζε να βάζει τις πενταροδεκάρες που κέρδιζε
στο στόμα του για να μην του τις κλέβουν οι συνομήλικοί του.
Ο Άρμστρονγκ γεννήθηκε στη Νέα Ορλεάνη στις 4 Αυγούστου 1900. Το 1922 αφήνει τη
Νέα Ορλεάνη και ταξιδεύει με το τρένο για το Σικάγο για να συναντήσει και να ενσωμα-
τωθεί στην ορχήστρα του ινδάλματός του, του κορνετίστα Τζο «Κινγκ» Όλιβερ, ξεκινώντας
έτσι ένα καινούργιο κεφάλαιο της ζωής του που θα τον φέρει σύντομα στη Νέα Υόρκη,
στην Καλιφόρνια και από εκεί στην Ευρώπη (για πρώτη φορά το 1932 στην Αγγλία) και σε
ολόκληρο τον κόσμο. Καθόλου άσχημα για ένα αγόρι χωρίς πατέρα, που μεγάλωσε σε μία
κακόφημη γειτονιά και κυκλοφορούσε ανάμεσα σε πόρνες, προαγωγούς, χαρτοπαίχτες και
μικροεγκληματίες.
Αλητάκος του δρόμου και ο ίδιος, έμαθε μουσική στο αναμορφωτήριο. Έκανε δουλειές του
ποδαριού, χαρτόπαιζε και όποτε του δινόταν η ευκαιρία έπαιζε με διάφορες μπάντες της
Νέας Ορλεάνης σε γιορτές, παρελάσεις, κηδείες ή στα περίφημα honky- tonks (μπαρ,
καμπαρέ, ή λέσχες, στα οποία έπαιζαν ορχήστρες μαύρων μουσικών). Η μητέρα του Μεϊάν
(Μαίρη Aν) άλλαζε τους «πατριούς» σαν τα πουκάμισα και χανόταν για μέρες από το σπίτι,
στάθηκε όμως ασπίδα σωτηρίας για τον Μικρό Λούι, όπως τον αποκαλούσαν για χρόνια στη
γειτονιά του.
Ο Άρμστρονγκ κατόρθωσε να βρει τον δικό του τρόπο για το παίξιμο της τρομπέτας, «με
αυτόν τον ολοστρόγγυλο και ολοκληρωμένο τόνο που φυσούσε με όλα τα χορευτικά μόρια
του σώματός του» κι έτσι να ανοίξει νέους δρόμους στην εξέλιξη της τζαζ. Τις δεκαετίες του
‘20 και του ‘30 κατόρθωσε να διαφοροποιηθεί από κάθε άλλο μουσικό του είδους, ηχογρα-
φώντας θαυμάσιους δίσκους και δίνοντας τον τόνο για τις ραγδαίες εξελίξεις που θα ακο-
λουθούσαν.
Ως τότε, η τζαζ στηριζόταν στην πρωτοκαθεδρία τριών οργάνων, του κλαρινέτου, της τρομ-
πέτας και του τρομπονιού. Τα ατομικά χαρίσματα κάθε μουσικού υποτάσσονταν στις απαι-
τήσεις του συνόλου. Ο Σάτσμο άλλαξε την αντίληψη αυτή κι εδραίωσε την υπεροχή του
δεξιοτέχνη σολίστ με τα συγκροτήματά του «Hot Five» και «Hot Seven» στα μέσα της
δεκαετίας του ‘20. Ο Άρμστρονγκ ανέδειξε τον φωνητικό αυτοσχεδιασμό, γνωστό ως scat,
όπου η φωνή αντικαθιστά τις λέξεις με συλλαβές δίχως νόημα, μιμούμενος τις αποχρώσεις
του ενόργανου αυτοσχεδιασμού.
Κατηγορήθηκε ότι από τη δεκαετία του ‘40 και μετά έμεινε στάσιμος, δεν ενσωμάτωσε
νέα στοιχεία στο παίξιμό του, δεν δέχτηκε το μπίμποπ και τις μεταπολεμικές εξελίξεις και
αφέθηκε να γλιστρήσει προς το σόου, τον κινηματογράφο, τη διασκέδαση και την ποπ για
τους λευκούς, αποκαλούμενος μάλιστα και «Μπαρμπα-Θωμάς».
Το σίγουρο είναι πως ο Άρμστρονγκ υπήρξε αναπόσπαστο κομμάτι της τζαζ και ήταν ο πρώ-
τος που κατόρθωσε να ξεπεράσει τα φυλετικά, κοινωνικά και μουσικά σύνορα της εποχής.
Ως πετυχημένος μαύρος μουσικός με διεθνή αποδοχή βοήθησε πολύ τον αγώνα των μαύρων
στις ΗΠΑ.
Ο Λούις Άρμστρονγκ πέθανε στις 6 Ιούλη 1971 στη Νέα Υόρκη, από καρδιακή προσβολή.
Είχε παντρευτεί τέσσερις φορές, αλλά δε απέκτησε κανένα παιδί από τους γάμους του,
παρά μία εξώγαμη κόρη από τη σχέση του με τη χορεύτρια του «Κότον Κλαμπ» Λουσίλ
Πρέστον.
*Πηγή : sansimera.gr/biographies
Τα Μουσικά Σχολεία της χώρας μας δεν θα γίνουν «πλυντήριο» για τα εγκλήματα των ΗΠΑ - ΝΑΤΟ...
«Τα Μουσικά Σχολεία της χώρας μας δεν θα γίνουν "πλυντήριο" για τα εγκλήματα των
ΗΠΑ - ΝΑΤΟ», τονίζει ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος, αναφερόμενος σε καταγγελίες
μουσικών - δασκάλων στα Μουσικά Σχολεία ότι σχεδιάζονται εκδηλώσεις στα Μουσικά
Σχολεία της χώρας με συμμετοχή στρατιωτικής μπάντας του αμερικανικού στρατού και
του ΝΑΤΟ!
Στην ανακοίνωσή του ο ΠΜΣ σημειώνει:
«Πρόκειται για μια απαράδεκτη προσπάθεια "ξεπλύματος" του ιμπεριαλισμού που στοχεύει
κατευθείαν στη συνείδηση της νεολαίας, των μαθητών. Επιδιώκουν να κρύψουν πως στη
συλλογική συνείδηση του ελληνικού λαού το ΝΑΤΟ έχει ταυτιστεί με τη χούντα 1967-74, με
τη διχοτόμηση της Κύπρου, με τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, τον πόλεμο στην Συρία, το
Ιράκ, τη Λιβύη. Έργα του ΝΑΤΟ αποτελούν οι φρικιαστικές εικόνες του πολέμου, τα παιδιά
που πνίγονται στο Αιγαίο στην προσπάθειά τους να φύγουν από την κόλαση του πολέμου
και της πείνας, η καθημερινή σφαγή νέων παιδιών στην Παλαιστίνη από τη "σύμμαχο"
χώρα του Ισραήλ.
Χαιρετίζουμε τις αντιδράσεις μαθητών, καθηγητών και γονέων που ακύρωσαν σχεδιασμούς
για ανάλογες εκδηλώσεις στα Μουσικά Σχολεία Αλίμου και Πειραιά.
Καλούμε όλους τους συναδέλφους να αντισταθούν στην επιχείρηση "ξεπλύματος" του
ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ που στήνεται από διάφορα "πρόθυμα" στελέχη του υπουργείου
Παιδείας. Να μην επιτρέψουμε στους μακελάρηδες των λαών να διαφημίζουν το φιλαν-
θρωπικό τους έργο στα σχολεία της χώρας μας. Να παρθούν αποφάσεις καταδίκης μέσα
στους Συλλόγους Καθηγητών, στους Συλλόγους Γονέων, στα Μαθητικά Συμβούλια.
Οι ΑμερικανοΝΑΤΟικοί φονιάδες είναι ανεπιθύμητοι από τον ελληνικό λαό».
ΗΠΑ - ΝΑΤΟ», τονίζει ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος, αναφερόμενος σε καταγγελίες
μουσικών - δασκάλων στα Μουσικά Σχολεία ότι σχεδιάζονται εκδηλώσεις στα Μουσικά
Σχολεία της χώρας με συμμετοχή στρατιωτικής μπάντας του αμερικανικού στρατού και
του ΝΑΤΟ!
Στην ανακοίνωσή του ο ΠΜΣ σημειώνει:
«Πρόκειται για μια απαράδεκτη προσπάθεια "ξεπλύματος" του ιμπεριαλισμού που στοχεύει
κατευθείαν στη συνείδηση της νεολαίας, των μαθητών. Επιδιώκουν να κρύψουν πως στη
συλλογική συνείδηση του ελληνικού λαού το ΝΑΤΟ έχει ταυτιστεί με τη χούντα 1967-74, με
τη διχοτόμηση της Κύπρου, με τη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, τον πόλεμο στην Συρία, το
Ιράκ, τη Λιβύη. Έργα του ΝΑΤΟ αποτελούν οι φρικιαστικές εικόνες του πολέμου, τα παιδιά
που πνίγονται στο Αιγαίο στην προσπάθειά τους να φύγουν από την κόλαση του πολέμου
και της πείνας, η καθημερινή σφαγή νέων παιδιών στην Παλαιστίνη από τη "σύμμαχο"
χώρα του Ισραήλ.
Χαιρετίζουμε τις αντιδράσεις μαθητών, καθηγητών και γονέων που ακύρωσαν σχεδιασμούς
για ανάλογες εκδηλώσεις στα Μουσικά Σχολεία Αλίμου και Πειραιά.
Καλούμε όλους τους συναδέλφους να αντισταθούν στην επιχείρηση "ξεπλύματος" του
ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ που στήνεται από διάφορα "πρόθυμα" στελέχη του υπουργείου
Παιδείας. Να μην επιτρέψουμε στους μακελάρηδες των λαών να διαφημίζουν το φιλαν-
θρωπικό τους έργο στα σχολεία της χώρας μας. Να παρθούν αποφάσεις καταδίκης μέσα
στους Συλλόγους Καθηγητών, στους Συλλόγους Γονέων, στα Μαθητικά Συμβούλια.
Οι ΑμερικανοΝΑΤΟικοί φονιάδες είναι ανεπιθύμητοι από τον ελληνικό λαό».
Πέμπτη 18 Απριλίου 2019
Ο κορυφαίος τσελίστας Γιο-Γιο Μα (Yo-Yo Ma), για μια μόνο βραδιά στις 30 Ιούνη 2019, στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού...
Η Αθήνα αποτελεί έναν από τους 36 σταθμούς στην παγκόσμια περιοδεία του κορυφαίου
τσελίστα Yo-Yo Ma, ο οποίος θα ερμηνεύσεις τις 6 σουίτες του Μπαχ για τσέλο, χωρίς συ-
νοδεία, στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού για μια μόνο βραδιά στις 30 Ιούνη 2019.
Ο Αμερικανός, κινεζικής καταγωγής τσελίστας Yo-Yo Ma, υπήρξε παιδί-θαύμα που ξεκίνη-
σε να παίζει τσέλο στην ηλικία των 4 ετών, ενώ έκανε την πρώτη του συναυλία μπροστά σε
κοινό στην ηλικία των 5.
τσελίστα Yo-Yo Ma, ο οποίος θα ερμηνεύσεις τις 6 σουίτες του Μπαχ για τσέλο, χωρίς συ-
νοδεία, στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού για μια μόνο βραδιά στις 30 Ιούνη 2019.
Ο Αμερικανός, κινεζικής καταγωγής τσελίστας Yo-Yo Ma, υπήρξε παιδί-θαύμα που ξεκίνη-
σε να παίζει τσέλο στην ηλικία των 4 ετών, ενώ έκανε την πρώτη του συναυλία μπροστά σε
κοινό στην ηλικία των 5.
Τετάρτη 17 Απριλίου 2019
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)