Στιγμές και πρόσωπα της μουσικής, γενικά... και της καλής Ελληνικής μουσικής, ειδικά...
Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2019
Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2019
Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2019
Σαν σήμερα... 6 Νοέμβρη 2018, πέθανε η σπουδαία υψίφωνος της όπερας Μονσεράτ Καμπαγιέ (Montserrat Caballé) (1933 - 2018)...
Η Καμπαγιέ, το πλήρες όνομα της οποίας ήταν María de Montserrat
Viviana Concepción Caballé i Folch, γεννήθηκε στη Βαρκελώνη στις
12 Απρίλη του 1933.
Το επαγγελματικό ντεμπούτο της το έκανε το 1956 στη Βασιλεία, στην
παράσταση της όπερας «Μποέμ» του Τζιάκομο Πουτσίνι.
Διαγράφοντας μια πορεία μισού αιώνα, εμφανίστηκε στις μεγαλύτερες
όπερες του κόσμου.
Στην ιστορία έχει μείνει η συνεργασία της με τον Φρέντι Μέρκιουρι των
«Queen» στο ντουέτο «Barcelona».
Viviana Concepción Caballé i Folch, γεννήθηκε στη Βαρκελώνη στις
12 Απρίλη του 1933.
Το επαγγελματικό ντεμπούτο της το έκανε το 1956 στη Βασιλεία, στην
παράσταση της όπερας «Μποέμ» του Τζιάκομο Πουτσίνι.
Διαγράφοντας μια πορεία μισού αιώνα, εμφανίστηκε στις μεγαλύτερες
όπερες του κόσμου.
Στην ιστορία έχει μείνει η συνεργασία της με τον Φρέντι Μέρκιουρι των
«Queen» στο ντουέτο «Barcelona».
Τρίτη 5 Νοεμβρίου 2019
Τουμπελέκι...
Το τουμπελέκι είναι ένα ελληνικό κρουστό όργανο χωρίς λαβή, γνωστό από την αρχαι-
ότητα, που το συναντούμε συχνά στην ελληνική παραδοσιακή, λαϊκή και ρεμπέτικη
μουσική. Ονομάζεται επίσης ταραμπούκα, στάμνα, ντουμπελέκι, τσιμπουρλέκι ή
τουμπερλέκι.
Το τουμπελέκι είναι μια μικρογραφία τυμπάνου. Είναι ανοικτό από κάτω και καλυμ-
μένο με τεντωμένο δέρμα από πάνω. Η βάση του δεν είναι πήλινη σαν της ταραμπού-
κας, αλλά συνήθως από μέταλλο. Παίζεται με τα χέρια, καθώς το δεξί χέρι "μαρκάρει"
τους ισχυρούς χρόνους και το αριστερό τους ασθενείς και συχνά περιλαμβάνει και
κουδουνάκια περιμετρικά κρεμασμένα.
Πηγή : Βικιπαίδεια
ότητα, που το συναντούμε συχνά στην ελληνική παραδοσιακή, λαϊκή και ρεμπέτικη
μουσική. Ονομάζεται επίσης ταραμπούκα, στάμνα, ντουμπελέκι, τσιμπουρλέκι ή
τουμπερλέκι.
Το τουμπελέκι είναι μια μικρογραφία τυμπάνου. Είναι ανοικτό από κάτω και καλυμ-
μένο με τεντωμένο δέρμα από πάνω. Η βάση του δεν είναι πήλινη σαν της ταραμπού-
κας, αλλά συνήθως από μέταλλο. Παίζεται με τα χέρια, καθώς το δεξί χέρι "μαρκάρει"
τους ισχυρούς χρόνους και το αριστερό τους ασθενείς και συχνά περιλαμβάνει και
κουδουνάκια περιμετρικά κρεμασμένα.
Πηγή : Βικιπαίδεια
Δευτέρα 4 Νοεμβρίου 2019
Κοντραμπάσο...
Το κοντραμπάσο ή αλλιώς βαθύχορδο, είναι ένα έγχορδο μουσικό όργανο που παί-
ζεται με δοξάρι. Έχει μήκος περίπου 1.80 μέτρα και διαθέτει τέσσερις χορδές (μι, λα,
ρε, σολ), όπως και τα υπόλοιπα έγχορδα της συμφωνικής ορχήστρας.
Παλιότερα, ήταν τρίχορδο, ενώ σήμερα υπάρχουν και πεντάχορδα όργανα. Είναι το
μεγαλύτερο σε μέγεθος και με τον πιο βαθύ ήχο από τα μέλη της "οικογένειας" του
βιολιού. Παίζεται με το κάτω μέρος να στηρίζεται στο έδαφος με τη βοήθεια μεταλ-
λικής ράβδου.
Η καταγωγή του ανάγεται στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα, όπου ανήκε στην οικο-
γένεια της βιόλας ντα γκάμπα και ονομαζόνταν βιολόνε. Για δύο αιώνες και περισσό-
τερο χρησιμοποιήθηκε μόνο για να ενισχύσει την μπάσα μελωδική γραμμή ενός
μουσικού έργου, την οποία παίζει το βιολοντσέλλο.
Ως σολιστικό όργανο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον Μότσαρτ ενώ αξιο-
ποιήθηκε επιτυχώς και από άλλους συνθέτες όπως ο Σούμπερτ και ο Στραβίνσκι.
Ασφαλώς, το μάκρος των χορδών και οι μεγάλες αποστάσεις ανάμεσα στους φθόγ-
γους του, δυσκολεύουν κάποιες τεχνικές εκτέλεσης ενω είναι πιο δύσκολο να παίξει
γρήγορες μελωδίες σαν αυτές που αποδίδουν τα υπόλοιπα έγχορδα!
Το κοντραμπάσο είναι επίσης βασικό όργανο της τζαζ μουσικής όπου παίζεται συνή-
θως όχι με το δοξάρι αλλά με τα δάχτυλα (pizzicato).
Πηγή : Βικιπαίδεια
ζεται με δοξάρι. Έχει μήκος περίπου 1.80 μέτρα και διαθέτει τέσσερις χορδές (μι, λα,
ρε, σολ), όπως και τα υπόλοιπα έγχορδα της συμφωνικής ορχήστρας.
Παλιότερα, ήταν τρίχορδο, ενώ σήμερα υπάρχουν και πεντάχορδα όργανα. Είναι το
μεγαλύτερο σε μέγεθος και με τον πιο βαθύ ήχο από τα μέλη της "οικογένειας" του
βιολιού. Παίζεται με το κάτω μέρος να στηρίζεται στο έδαφος με τη βοήθεια μεταλ-
λικής ράβδου.
Η καταγωγή του ανάγεται στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα, όπου ανήκε στην οικο-
γένεια της βιόλας ντα γκάμπα και ονομαζόνταν βιολόνε. Για δύο αιώνες και περισσό-
τερο χρησιμοποιήθηκε μόνο για να ενισχύσει την μπάσα μελωδική γραμμή ενός
μουσικού έργου, την οποία παίζει το βιολοντσέλλο.
Ως σολιστικό όργανο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον Μότσαρτ ενώ αξιο-
ποιήθηκε επιτυχώς και από άλλους συνθέτες όπως ο Σούμπερτ και ο Στραβίνσκι.
Ασφαλώς, το μάκρος των χορδών και οι μεγάλες αποστάσεις ανάμεσα στους φθόγ-
γους του, δυσκολεύουν κάποιες τεχνικές εκτέλεσης ενω είναι πιο δύσκολο να παίξει
γρήγορες μελωδίες σαν αυτές που αποδίδουν τα υπόλοιπα έγχορδα!
Το κοντραμπάσο είναι επίσης βασικό όργανο της τζαζ μουσικής όπου παίζεται συνή-
θως όχι με το δοξάρι αλλά με τα δάχτυλα (pizzicato).
Πηγή : Βικιπαίδεια
Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2019
Ο μήνας έχει εννιά... από τον Μιχάλη Σουγιούλ στον Νίκο Γούναρη... Πολυχώρος της Μουσικής Βιβλιοθήκης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών...
Ο συνθέτης Απόλλων Κουσκουμβεκάκης και ο ερμηνευτής Μπάμπης Τσέρτος
παρουσιάζουν τα πορτρέτα δύο εμβληματικών μορφών του λεγόμενου ελαφρού τρα-
γουδιού, του Μιχάλη Σουγιούλ και του Νίκου Γούναρη.
Οι δύο καλλιτέχνες «ξαναδιαβάζουν» αγαπημένα τάνγκο, βαλσάκια, ρομάντσες και
αρχοντορεμπέτικα με φρέσκια ματιά, χωρίς νοσταλγική και ρετρό διάθεση, αναδεικ-
νύοντας τη διαχρονικότητα και την ικανότητά τους να συγκινούν και το σημερινό
ακροατήριο.
Μαζί τους, οι ερμηνεύτριες Ειρήνη Τουμπάκη και Άννα Ματσούκα.
Οι συναυλίες θα πλαισιωθούν και με εκθεσιακό υλικό από το Αρχείο Ελληνικής
Μουσικής της Βιβλιοθήκης.
Συντελεστές/Συμμετέχουν :
Μπάμπης, Τσέρτος, Ειρήνη Τουμπάκη, Άννα Ματσούκα / τραγούδι
Κυριάκος Γκουβέντας / βιολί
Μαρία Σπυράτου / πιάνο, μαντολίνο
Σταύρος Παργινός / βιολοντσέλο, μαντολίνο
Γιάννης Τσέρτος / πιάνο, ακορντεόν
Απόλλων Κουσκουμβεκάκης / κιθάρα, ενορχήστρωση, μουσική επιμέλεια
Αφιέρωμα στον Μιχάλη Σουγιούλ
Τετάρτη 30 Οκτώβρη, 19:00, Πέμπτη 31 Οκτώβρη, 20.30
Αφιέρωμα στον Νίκο Γούναρη
Τετάρτη 6 Νοέμβρη, 19:00, Πέμπτη 7 Νοέμβρη, 20.30
παρουσιάζουν τα πορτρέτα δύο εμβληματικών μορφών του λεγόμενου ελαφρού τρα-
γουδιού, του Μιχάλη Σουγιούλ και του Νίκου Γούναρη.
Οι δύο καλλιτέχνες «ξαναδιαβάζουν» αγαπημένα τάνγκο, βαλσάκια, ρομάντσες και
αρχοντορεμπέτικα με φρέσκια ματιά, χωρίς νοσταλγική και ρετρό διάθεση, αναδεικ-
νύοντας τη διαχρονικότητα και την ικανότητά τους να συγκινούν και το σημερινό
ακροατήριο.
Μαζί τους, οι ερμηνεύτριες Ειρήνη Τουμπάκη και Άννα Ματσούκα.
Οι συναυλίες θα πλαισιωθούν και με εκθεσιακό υλικό από το Αρχείο Ελληνικής
Μουσικής της Βιβλιοθήκης.
Συντελεστές/Συμμετέχουν :
Μπάμπης, Τσέρτος, Ειρήνη Τουμπάκη, Άννα Ματσούκα / τραγούδι
Κυριάκος Γκουβέντας / βιολί
Μαρία Σπυράτου / πιάνο, μαντολίνο
Σταύρος Παργινός / βιολοντσέλο, μαντολίνο
Γιάννης Τσέρτος / πιάνο, ακορντεόν
Απόλλων Κουσκουμβεκάκης / κιθάρα, ενορχήστρωση, μουσική επιμέλεια
Αφιέρωμα στον Μιχάλη Σουγιούλ
Τετάρτη 30 Οκτώβρη, 19:00, Πέμπτη 31 Οκτώβρη, 20.30
Αφιέρωμα στον Νίκο Γούναρη
Τετάρτη 6 Νοέμβρη, 19:00, Πέμπτη 7 Νοέμβρη, 20.30
Κάντρι (country) μουσική...
Η κάντρι (country) είναι είδος αμερικάνικης λαϊκής μουσικής που ξεκίνησε από τις
αγροτικές περιοχές των νοτίων Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής στη δεκαετία του
1920. Οι ρίζες της βρίσκονται στην παραδοσιακή μουσική της Ιρλανδίας, Σκωτίας
και Αγγλίας. Η κάντρι αποτελείται συχνά από μπαλάντες και χορευτικά κομμάτια με
γενικά απλές φόρμες και αρμονίες, σε ρυθμό 2/4 ή 4/4, που ως επί το πλείστον συνο-
δεύονται από έγχορδα όργανα όπως το μπάντζο, η ακουστική ή ηλεκτρική κιθάρα, το
βιολί και η φυσαρμόνικα.
Ο όρος «κάντρι» απέκτησε δημοτικότητα στη δεκαετία του 1940 κατά τη διάρκεια
της οποίας ο όρος αυτός προτιμήθηκε του προηγουμένου «χιλμπίλι» (hillbilly) που
χρησιμοποιείται ενίοτε υποτιμητικά. Σήμερα, με τον όρο κάντρι περιγράφονται πολ-
λά διαφορετικά στυλ. Το 2009 η κάντρι ήταν το πιο δημοφιλές είδος μουσικής κατά
τη βραδυνή ραδιοφωνική ώρα αιχμής και το δεύτερο πιο δημοφιλές κατά την πρωινή
ραδιοφωνική ώρα αιχμής στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της κάντρι είναι ο Τζίμι Ρότζερς (Jimmie
Rodgers), ο οποίος υπήρξε από τους πρωτεργάτες του είδους, η Πάτσυ Μοντάνα
(Patsy Montana), η πρώτη γυναίκα μουσικός της κάντρι που πούλησε 1 εκατομμύ-
ριο δίσκους, ο Τζόνι Κας (Johnny Cash), ένας από τους πιο σημαίνοντες και δημο-
φιλείς τραγουδιστές της κάντρι όλων των εποχών, και η Ντότι Γουέστ (Dottie
West) μια από τις πιο πρωτοπόρες αλλά και αμφιλεγόμενες γυναίκες τραγουδοποιούς
του είδους.
Επίσης, ένας ζωντανός θρύλος της μουσικής αυτής είναι ο Γουίλι Νέλσον (Willie
Nelson), ο οποίος συνεχίζει να είναι ενεργός ακόμα και στα 84 χρόνια του.
Άλλος σημαντικός εκπρόσωπος υπήρξε ο Χανκ Γουίλιαμς ο πρεσβύτερος (Hank
Williams Sr., 1923–1953), ο οποίος αν και πέθανε μόλις στην ηλικία των 29 ετών
πρόλαβε να αφήσει σημαντική παρακαταθήκη για τους επόμενους καλλιτέχνες του
είδους.
Πηγή : Βικιπαίδεια
αγροτικές περιοχές των νοτίων Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής στη δεκαετία του
1920. Οι ρίζες της βρίσκονται στην παραδοσιακή μουσική της Ιρλανδίας, Σκωτίας
και Αγγλίας. Η κάντρι αποτελείται συχνά από μπαλάντες και χορευτικά κομμάτια με
γενικά απλές φόρμες και αρμονίες, σε ρυθμό 2/4 ή 4/4, που ως επί το πλείστον συνο-
δεύονται από έγχορδα όργανα όπως το μπάντζο, η ακουστική ή ηλεκτρική κιθάρα, το
βιολί και η φυσαρμόνικα.
Ο όρος «κάντρι» απέκτησε δημοτικότητα στη δεκαετία του 1940 κατά τη διάρκεια
της οποίας ο όρος αυτός προτιμήθηκε του προηγουμένου «χιλμπίλι» (hillbilly) που
χρησιμοποιείται ενίοτε υποτιμητικά. Σήμερα, με τον όρο κάντρι περιγράφονται πολ-
λά διαφορετικά στυλ. Το 2009 η κάντρι ήταν το πιο δημοφιλές είδος μουσικής κατά
τη βραδυνή ραδιοφωνική ώρα αιχμής και το δεύτερο πιο δημοφιλές κατά την πρωινή
ραδιοφωνική ώρα αιχμής στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Από τους πιο σημαντικούς εκπροσώπους της κάντρι είναι ο Τζίμι Ρότζερς (Jimmie
Rodgers), ο οποίος υπήρξε από τους πρωτεργάτες του είδους, η Πάτσυ Μοντάνα
(Patsy Montana), η πρώτη γυναίκα μουσικός της κάντρι που πούλησε 1 εκατομμύ-
ριο δίσκους, ο Τζόνι Κας (Johnny Cash), ένας από τους πιο σημαίνοντες και δημο-
φιλείς τραγουδιστές της κάντρι όλων των εποχών, και η Ντότι Γουέστ (Dottie
West) μια από τις πιο πρωτοπόρες αλλά και αμφιλεγόμενες γυναίκες τραγουδοποιούς
του είδους.
Επίσης, ένας ζωντανός θρύλος της μουσικής αυτής είναι ο Γουίλι Νέλσον (Willie
Nelson), ο οποίος συνεχίζει να είναι ενεργός ακόμα και στα 84 χρόνια του.
Άλλος σημαντικός εκπρόσωπος υπήρξε ο Χανκ Γουίλιαμς ο πρεσβύτερος (Hank
Williams Sr., 1923–1953), ο οποίος αν και πέθανε μόλις στην ηλικία των 29 ετών
πρόλαβε να αφήσει σημαντική παρακαταθήκη για τους επόμενους καλλιτέχνες του
είδους.
Πηγή : Βικιπαίδεια
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)