Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε αδερφέ μου απ’ τον κόσμο... Εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο. (Γιάννης Ρίτσος)

Δευτέρα 16 Νοεμβρίου 2020

Σαν σήμερα... 16 Νοέμβρη 1971, έφυγε από τη ζωή ο σπουδαίος τραγουδιστής του ρεμπέτικου Στράτος Παγιουμτζής (Τεμπέλης)...

Γεννήθηκε στο Αϊβαλί της Μικράς Ασίας το 1904. Ήλθε στην Ελλάδα πριν από τη 
Μικρασιατική Καταστροφή και εγκαταστάθηκε στον Πειραιά. Από παιδί μπήκε στο 
μεροκάματο, αλλά το μεγάλο πάθος του ήταν το τραγούδι. Γρήγορα γνωρίστηκε με 
την πειραιώτικη παρέα του ρεμπέτικου. Μαζί με τους Μάρκο Βαμβακάρη, Ανέστη 
Δελιά και Γιώργο Μπάτη έφτιαξαν την πρώτη αμιγώς λαϊκή ορχήστρα. Ήταν γνωστή 
ως «Τετράς του Πειραιώς», στην καθαρευουσιάνικη εκδοχή του Μπάτη.
Το 1934 η κομπανία πρωτοεμφανίζεται στη μάντρα του Σαραντόπουλου, στην Ανάσ-
ταση του Πειραιά και γνωρίζει πολύ μεγάλη επιτυχία. Στην κομπανία τραγουδούν όλοι, 
όμως ο Στράτος είναι ο βασικός τραγουδιστής. Την ίδια χρονιά, ο Μάρκος ετοιμάζεται 
να ηχογραφήσει τον πρώτο του δίσκο. Ο Μάρκος πηγαίνει στην εταιρία για να παίξει 
τα τραγούδια του, αλλά όχι και να τα τραγουδήσει, καθώς η κομπανία είχε βασικό 
τραγουδιστή τον Στράτο και ο ίδιος δεν πίστευε στις φωνητικές του ικανότητες. 
Όμως, ο Σπύρος Περιστέρης, ο μαέστρος της εταιρίας, επιμένει να είναι ο Μάρκος 
ο ερμηνευτής των τραγουδιών του. Έτσι, δημιουργείται το εξής παράδοξο: Στο λαϊκό 
πάλκο τα τραγούδια του Μάρκου να ερμηνεύονται από το Στράτο και στη δισκογραφία 
από τον Μάρκο.
Την ίδια περίοδο εμφανίζεται στη δισκογραφία και ο Γιώργος Μπάτης. Ηχογραφεί 
πρώ-τα το τραγούδι «Μπάτης ο δερβίσης» και ετοιμάζεται να ηχογραφήσει το 
«Ζεϊμπεκάνο σπανιόλο». Η κομπανία προβάρει το τραγούδι, ο Μπάτης όμως δεν 
μπορεί να τραγουδήσει κι έτσι ηχογραφείται με τη φωνή του Στράτου. Ακολουθούν 
τα τραγούδια «Οι σφουγγαράδες» και «Μάγκες καραβοτσακισμένοι» και το 1936 
ο Στράτος ερμηνεύει τραγούδια και του τέταρτου της παρέας, του Ανέστη Δελιά 
(«Μάγκες πιάστε τα βουνά», «Τον άντρα σου και μένα» κ.ά.).
Στα πρώτα χρόνια της δισκογραφικής παρουσίας των Πειραιωτών ο Στράτος συμμετέχει 
στις περισσότερες ηχογραφήσεις, ακόμα κι όταν δεν τραγουδάει. Σε πολλά απ' τα πρώτα 
τραγούδια του Μάρκου παίζει μπαγλαμά ή ποτηράκια, ενώ δεκάδες είναι οι δίσκοι όπου 
η φωνή του χαιρετίζει τους συμμετέχοντες στην ηχογράφηση («Γεια σου Μάρκο με τις 
ζωντανές σου τις πενιές σου», «Γεια σου Σπύρο μου με το μπουζουκάκι σου»). Καμιά 
φορά χαιρετίζει και τον εαυτό του! («Γεια σου και σένα ρε Στράτο με τον τζουρά σου!»).
Στα μέσα της δεκαετίας του '30 η φωνή του Στράτου Παγιουμτζή είναι ήδη μύθος. Από 
τότε αναφέρεται μόνο με το μικρό του όνομα, ακόμα και σε ετικέτες δίσκων. Το 1935 τον 
χρησιμοποιεί ως ερμηνευτή ο Βαγγέλης Παπάζογλου («Σαν εγύριζα απ' την Πύλο») και 
από το 1937 και άλλοι μεγάλοι Μικρασιάτες δημιουργοί: Ο Παναγιώτης Τούντας 
(«Περσεφόνη μου γλυκιά», «Είν' ευτυχής ο άνθρωπος» κ.ά.), ο Κώστας Σκαρβέλης 
(«Σε γελάσανε», «Ο κόσμος πλούτη λαχταρά» κ.ά.) και ο Σπύρος Περιστέρης («Θαλασ-
σινό μεράκι», «Για σένα μαυρομάτα μου» κ.ά.).
Το 1938 ο Στράτος θα τραγουδήσει Μανώλη Χιώτη («Δε λες το ναι και συ») και μερικά 
απ' τα καλύτερα τραγούδια του Μπαγιαντέρα («Γυρνώ σαν Νυχτερίδα», «Χατζηκυριά-
κειο»). Με τον Τσιτσάνη είχε γνωριστεί μερικούς μήνες νωρίτερα και μαζί του θα ξεκι-
νήσει μια πολύχρονη συνεργασία. Δεκάδες πασίγνωστα τραγούδια του Τσιτσάνη πρωτοη-
χογραφήθηκαν με τη φωνή του Στράτου Παγιουμτζή, κάτι που δεν είναι καθόλου άσχετο 
με την επιτυχία τους.
Μετά την Κατοχή, ο Στράτος συνεχίζει τη συνεργασία του με τους παλιότερους λαϊκούς 
δημιουργούς (Μάρκο, Τσιτσάνη, Χιώτη κλπ.) και με νέους, όπως ο Απόστολος Καλδάρας 
(«Πάνω σ' ένα βράχο») και ο Γιώργος Μητσάκης («Μάγκας βγήκε για σεργιάνι»). 
Θα συνεχίσει στη δισκογραφία ως τα μέσα της δεκαετίας του '50, οπότε με την άνθηση 
του αρχοντορεμπέτικου η καριέρα του θα πάρει την κατιούσα.
Στις αρχές της δεκαετίας του '60 ο Ζαμπέτας τον ξαναφέρνει στο προσκήνιο, εκμεταλλευό-
μενος τη μεγάλη του επιρροή στις εταιρίες. Ο Στράτος ηχογραφεί προπολεμικά ρεμπέτικα 
του Χατζηχρήστου, του Τσιτσάνη και άλλων δημιουργών, τον περίφημο αμανέ «Μινόρε 
του Στράτου» και τον ύμνο του Ολυμπιακού «Ολυμπιακέ μεγάλε, Ολυμπιακέ τρανέ» 
(«Ολυμπιακέ μεγάλε, Ολυμπιακέ τρανέ / που εσάρωσες τη Σάντος, την ομάδα του Πελέ). 
Εκτός απ' τη δισκογραφία, ο Στράτος επανέρχεται στα λαϊκά πάλκα, όπου δούλευε 
ασταμάτητα απ' το 1934 έως το 1955.
Τον Οκτώβρη του 1971 καταφέρνει να βγάλει διαβατήριο (το 1937 είχε συλληφθεί για 
χρήση χασίς και πήγε εξορία με αποτέλεσμα να μην του εκδόσουν ποτέ διαβατήριο) και 
να πάει στη Νέα Υόρκη. Δούλεψε στη «Σπηλιά», όπου αποθεωνόταν απ' τους ομογενείς. 

Στις 16 Νοεμβρίου 1971 «έσβησε» πάνω στο πάλκο, σε ηλικία 67 ετών.

*Πηγή : Βικιπαίδεια


Παρασκευή 13 Νοεμβρίου 2020

Τζοακίνο Αντόνιο Ροσσίνι (Gioachino Antonio Rossini) (1792 - 1868)...

Σαν σήμερα... 13 Νοέμβρη 1868, πεθαίνει ο σπουδαίος Ιταλός συνθέτης Τζοακίνο 
Αντόνιο Ροσσίνι, παγκοσμίως φημισμένος για τις όπερές του, με πιο γνωστές τον 
Κουρέα της Σεβίλλης, τη Σταχτοπούτα και τον Γουλλιέλμο Τέλλο...

Τρίτη 10 Νοεμβρίου 2020

Ένιο Μορικόνε (Ennio Morricone) (1926 - 2020)...

Σαν σήμερα... 10 Νοέμβρη 1926, γεννήθηκε στη Ρώμη ο Ένιο Μορικόνε (Ennio Morricone), 
σπουδαίος Ιταλός συνθέτης, ενορχηστρωτής, μαέστρος και πρώην τρομπετίστας, ο οποίος 
έχει γράψει μουσική για περισσότερες από 500 ταινίες και τηλεοπτικές σειρές, καθώς και 
σύγχρονα έργα κλασσικής μουσικής...

Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2020

Αριστείδης Μόσχος (1930 - 2001)...

Σαν σήμερα... 8 Νοέμβρη 2001, έφυγε από τη ζωή ο Αριστείδης Μόσχος, σπουδαίος δεξιοτέχνης και δάσκαλος του σαντουριού... 

Τετάρτη 4 Νοεμβρίου 2020

Γιάκομπ Λούντβιχ Φέλιξ Μέντελσον Μπαρτόλντι (Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy) (1809 - 1847)...

Σαν σήμερα... 4 Νοέμβρη 1847, πεθαίνει ο σπουδαίος Γερμανός συνθέτης, πιανίστας, οργανίστας και διευθυντής ορχήστρας Γιάκομπ Λούντβιχ Φέλιξ Μέντελσον Μπαρτόλντι, 
ευρέως γνωστός ως Φέλιξ Μέντελσον...

Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2020

Βιντσέντζο Μπελλίνι... Γεννήθηκε σαν σήμερα... 3 Νοέμβρη του 1801...

Ο Βιντσέντζο Μπελλίνι ή Βικέντιος Μπελλίνι (Vincenzo Salvatore Carmelo Francesco 
Bellini) (1801 - 1835), ήταν σπουδαίος Ιταλός συνθέτης από την Κατάνια της Σικελίας. 
Το πλήρες όνομά του ήταν Βιντσέντζο Σαλβατόρε Καρμέλο Φραντσέσκο Μπελλίνι.

Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος : Αποσπασματικά και ανεπαρκή τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν για την στήριξη του κόσμου που μένει χωρίς δουλειά και εισόδημα...

«Το προχθεσινό διάγγελμα του πρωθυπουργού επιβεβαιώνει πως η κυβέρνηση θα πάει 
μέχρι τέλους τη διαχείριση της πανδημίας με κριτήριο τις ''αντοχές της οικονομίας''», 
τονίζει ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος και προσθέτει πως «η ουσία των μέτρων που εξαγγέλθηκαν είναι ένα ιδιότυπο lockdown του ελεύθερου χρόνου, στο οποίο οι εργαζό-
μενοι είναι ελεύθεροι να δουλεύουν αλλά όχι να έχουν κοινωνική ζωή. Μπορούμε να συνωστιζόμαστε μια χαρά στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, στους χώρους δουλειάς, οι 
μαθητές στα σχολεία, οι άρρωστοι στα νοσοκομεία, αλλά είναι επικίνδυνο να βρεθούμε 
με τους ίδιους ανθρώπους, με τα ίδια μέτρα ασφαλείας σε ένα θέατρο, μια συναυλία, ή 
σε ένα σπίτι, ενώ καταντά εγκληματικό αν βρεθούμε σε ένα σωματείο, σε μια διαδήλωση 
ή μια απεργία».


Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2020

Σαν σήμερα... 2 Νοέμβρη 1960, πεθαίνει από καρδιακή προσβολή, ο σπουδαίος συνθέτης και διευθυντής ορχήστρας Δημήτρης Μητρόπουλος (1896 - 1960), κατά τη διάρκεια πρόβας στη Σκάλα του Mιλάνου...

O Δημήτρης Μητρόπουλος έγραψε εξπρεσιονιστικά και ατονικά, αλλά σταμάτησε τη 
σύνθεση και αφιερώθηκε στη διεύθυνση ορχήστρας. Συγχρόνως διακρίθηκε και ως πολύ 
καλός πιανίστας. Έκανε πρόβες με την ορχήστρα χωρίς παρτιτούρα, γιατί ήξερε απ' έξω 
τις φωνές όλων των οργάνων. 
Το συνθετικό έργο του Δ. Μητρόπουλου είναι επηρεασμένο από τις σύγχρονες μουσικές 
τάσεις της εποχής του. Έργα του : " Η ψυχή μου", "Η ελληνική σονάτα", "Τέσσερις Κυθη-
ραϊκοί χοροί", η όπερα "Βεατρίκη", η οποία ανέβηκε για πρώτη φορά το 1919 στο Δημοτι-
κό Θέατρο Αθηνών.