Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε αδερφέ μου απ’ τον κόσμο... Εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο. (Γιάννης Ρίτσος)

Τετάρτη 11 Απριλίου 2018

Λεωνίδας Καβάκος... Ένας παγκοσμίου φήμης Έλληνας βιολιστής της κλασικής μουσικής και διευθυντής ορχήστρας...

Ο Κώστας Μπαλαχούτης, διακεκριμένος ερευνητής του Ελληνικού τραγουδιού, είπε για τον Στέλιο Καζαντζίδη και τις φωνητικές του δυνατότητες...

"Οι τραγουδιστές της Δύσης δε συγκρίνονται με τον Καζαντζίδη. Αυτοί που μπορούν 
να συγκριθούν μαζί του είναι η Umm Kulthum, η Fairuz, ο Zeki Muren και κάποιοι
άλλοι, δηλαδή οι τραγουδιστές της Ανατολής".

Ροκ εντ ρολ (rock and roll)...

Το ροκ εντ ρολ είναι είδος μουσικής που αναπτύχθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες της 
Αμερικής περί τα τέλη της δεκαετίας του 1940 και γνώρισε μεγαλύτερη άνθιση κατά 
τη δεκαετία του 1950.
Η έκρηξη έγινε το 1955 με την ταινία Black Board Jungle (Ζούγκλα του Μαυροπίνακα) 
με το σάουντρακ της ταινίας "Rock Around the Clock". 
Το ροκ εντ ρολ θεωρείται πρόγονος της ροκ μουσικής. Ως μουσικός όρος χρησιμοποιή-
θηκε για πρώτη φορά από τον παραγωγό Άλαν Φριντ προκειμένου να περιγράψει τη 
μουσική που έπαιζε στο ραδιόφωνο, ένα μίγμα μπλουζ και κάντρι μουσικής.
Το όνομα ροκ ν ρολ το έδωσε ο Άλαν Φριντ από τον στίχο ενός τραγουδιού του Μπιλ 
Χάλεϊ "rock,rock,rock everybody,roll,roll,roll everybody". 
Σημαντικοί εκπρόσωποι του είδους θεωρούνται οι : Μπιλ Χάλεϊ (Bill Halley), 
Φατς Ντόμινο (Fats Domino), Λιτλ Ρίτσαρντ (Little Richard), Τσακ Μπέρι 
(Chuck Berry) και κυρίως ο Έλβις Πρίσλεϊ (Elvis Presley).

Τετραλογία...

Μουσικό έργο του Δήμου Μούτση, το οποίο εκδόθηκε το 1975 και περιλαμβάνει 11 τραγού-δια βασισμένα στην ποίηση Ελλήνων ποιητών (Κ. Καβάφης - Κ. Καρυωτάκης - Γ. Ρίτσος - 
Γ. Σεφέρης)...
Τα τραγούδια ερμηνεύουν οι : Άλκηστις Πρωτοψάλτη, Μανώλης Μητσιάς και Χρήστος Λεττονός.

Τα τραγούδια του άλμπουμ : 

1. Θέμα
2. Η πόλις. (Κ. Καβάφης)
3. Κι αν ο αγέρας φυσά. (Γ. Σεφέρης)
4 Πρέβεζα. (Κ.Καρυωτάκης)
5. Είναι παλιό το λιμάνι. (Γ. Σεφέρης)
6. Ιδανικοί αυτόχειρες. (Κ. Καρυωτάκης)
7. Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον. (Κ. Καβάφης)
8. Πες της το μ’ ένα γιουκαλίλι. (Γ. Σεφέρης)
9. Θάλασσα του πρωιου (Κ. Καβάφης)
10. Μετά την ήττα. (Γ. Ρίτσος)
11. Θρήνος για τον Άδωνι. (Sidney Keez, μετάφραση. Γ.Σεφέρης)



Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (Johann Sebastian Bach) (1685 - 1750)... Ένας κορυφαίος μουσουργός, ένας ποιητής των ήχων...

"Να ονειρεύομαι"... Ως ελάχιστο φόρο μνήμης στο Δημήτρη Λάγιο, ο οποίος έφυγε από τη ζωή, σαν σήμερα... 11 Απρίλη 1991...

Με τον τελευταίο εκπληκτικό κύκλο τραγουδιών του, την «Ερωτική Πρόβα», 
καλωσόριζε το θάνατό του που πλησίαζε…
Ένα από τα τραγούδια αυτού του άλμπουμ είναι το «Να ονειρεύομαι».
Ένα τραγούδι το οποίο σε καθηλώνει… και μαζί απογειώνει όλες τις αισθήσεις.
Η ερμηνεία του τραγουδιού από τον αγαπημένο φίλο του συνθέτη Γιώργο Νταλάρα… 
ανεπανάληπτη…

Δημήτρης Λάγιος...

Σαν σήμερα… 11 Απρίλη 1991, έφυγε από τη ζωή, σε ηλικία μόλις 39 χρόνων, κτυπημένος 
από τον καρκίνο, ο Δημήτρης Λάγιος, ένας χαρισματικός συνθέτης, ένας εξαιρετικός 
άνθρωπος και αγωνιστής...
Με τον τελευταίο εκπληκτικό κύκλο τραγουδιών του, την «Ερωτική Πρόβα», καλωσό- 
ριζε το θάνατό του που πλησίαζε…

Τρίτη 10 Απριλίου 2018

Αντώνης Διαμαντίδης ή Νταλγκάς (1892 - 1945)...

Ο Αντώνης Διαμαντίδης ή Νταλγκάς γεννήθηκε το 1892 στο προάστιο Αρναούκιοϊ της 
Κωνσταντινούπολης. 
Από μικρός ασχολήθηκε με τη μουσική, έπαιζε ούτι και κιθάρα, και άρχισε γύρω στα 1910 
να εργάζεται επαγγελματικά ως τραγουδιστής. Με αφορμή τα όμορφα "τσακίσματα", και 
τους "κυματισμούς" της φωνής του, απέκτησε το παρατσούκλι Νταλγκάς (που στα ελληνι-
κά σημαίνει "πάθος", και στα τουρκικά "κυματισμός"), με το οποίο έμελλε να γίνει περισ-
σότερο γνωστός στη συνέχεια. Το 1919 παντρεύτηκε στην Κωνσταντινούπολη την Αργυρώ 
Νικολάου με την οποία απέκτησαν μια κόρη, την Άννα. 
Μεταξύ 1920 - 22 με την ορχήστρα του τραγουδά στο υπερωκεάνιο «Βασιλεύς Αλέξανδρος»
για τους Έλληνες μετανάστες που ταξιδεύουν στην Αμερική. Εκεί μαθαίνει τα νέα για τη 
Μικρασιατική καταστροφή και εγκαθίσταται με την οικογένειά του μόνιμα στην Ελλάδα, 
στον Πειραιά αρχικά και αργότερα στα Πετράλωνα. Στην Ελλάδα αρχίζει να εργάζεται ως 
τραγουδιστής ή μουσικός σε διάφορα κέντρα με Σμυρνέικα, λαϊκά, και ρεμπέτικα συγκρο-
τήματα. Μεταξύ των συνεργατών του αυτή την εποχή, ο Κώστας Τζόβενος, ο Δημήτρης 
Σέμσης, ο Κώστας Καρίπης, ο Σπύρος Περιστέρης, κ.ά. Την ίδια περίοδο αρχίζει να συνθέ-
τει και δικά του τραγούδια. Στη δισκογραφία εμφανίζεται μεταξύ 1926 - 1933, ηχογραφών-
τας κυρίως στην His Master's Voice, περισσότερα από 400 ρεμπέτικα και παραδοσιακά 
τραγούδια. Ως τραγουδιστής υπήρξε ανεπανάληπτος, ενώ λόγω των εξαιρετικών φωνητικών
του ικανοτήτων αναδείχτηκε ως ένας από τους καλύτερους -μαζί με τον Κώστα Νούρο και 
το Βαγγέλη Σωφρονίου- εκτελεστές μανέδων. Μετά το 1933, και ενώ έχει ήδη εγκαταλείψει 
το ούτι και παίζει κιθάρα, εξαφανίζεται από τη δισκογραφία και αρχίζει να εμφανίζεται σε 
διάφορες αριστοκρατικές ταβέρνες τραγουδώντας ελαφρά (καντάδες, ρομάντζες, επιθεω-
ρησιακά κ.λ.π.) τραγούδια. Κύριος συνεργάτης του αυτή την εποχή ο Φίλανδρος Μάρκου 
(ο μετέπειτα σύζυγος της κόρης του Νταλγκά, Άννας). Μεταξύ 1937 - 1939, επανεμφανίζε-
ται ως συνθέτης στη δισκογραφία, με ένα μικρό αριθμό ελαφρών τραγουδιών. Συνεχίζει τις 
εμφανίσεις του μέχρι το 1941. Με την είσοδο των Γερμανών στην Αθήνα, εγκαταλείπει το 
πάλκο, βυθίζεται στη μελαγχολία και πεθαίνει τελικά στις αρχές του 1945.

Ο Αντώνης Νταλγκάς αναμφισβήτητα, είναι μια από τις σπουδαιότερες φωνές του Ελλη-
νικού τραγουδιού. Με το σπάνιο φωνητικό του χάρισμα, συνέβαλε στη διάσωση μιας 
παράδοσης αιώνων, η οποία χωρίς αυτόν και τους άλλους σημαντικούς εκφραστές, ελάχι-
στα δείγματα θα είχαν διασωθεί. Η ικανότητά του στους κυματισμούς και τα τσακίσματα 
επηρέασε και νεότερους ερμηνευτές και δίδαξε τον τρόπο ερμηνείας, τον οποίο χρησιμο-
ποίησαν οι επόμενοι ως εφαλτήριο για να χαράξουν τη δική τους πορεία.

Πηγές : rebetiko.sealabs.net και e-orfeas.gr

Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (Wolfgang Amadeus Mozart) (1756 - 1791)...

Ο Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ θεωρείται ένας από τους κορυφαίους συνθέτες όλων 
των εποχών.
Το πλήρες όνομά του είναι Γιοχάνες Κρισόστομους Βολφγκάνγκους Τεόφιλους (Αμαντέους)
Μότσαρτ και γεννήθηκε την 8η πρωινή της 27ης Ιανουαρίου 1756 στο Σάλτσμπουργκ, τμή-
μα τότε της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας του Γερμανικού Έθνους και νυν της Αυστρίας. 
Ήταν γιος του συνθέτη Λεοπόλδου Μότσαρτ και της Άννας Μαρίας Περτλ.

Ο Μότσαρτ έζησε μόνο 35 χρόνια, πρόλαβε όμως να συνθέσει περίπου 600 έργα (συμφω-
νικά, δωματίου, κονσέρτα, όπερες και χορωδιακά), τα περισσότερα από τα οποία είναι 
αριστουργήματα. Σε ηλικία τριών χρονών έπαιζε πιάνο, στα πέντε του συνέθετε και στα 
έξι έδωσε το πρώτο του κοντσέρτο. Μιλάμε για τον ορισμό της ιδιοφυΐας.
Αν και συνθέτης, είναι ένας μύθος, ένα λαϊκό είδωλο. Είχε το χάρισμα να γράφει απλές και
ευκολομνημόνευτες μελωδίες, μέσα στη συνθετότητά τους. Έργα του ακούγονται όχι μόνο 
στις αίθουσες συναυλιών, αλλά και σε ασανσέρ, εμπορικά κέντρα, αίθουσες χειρουργείων 
και ως ηχητικά σήματα από κινητά τηλέφωνα.
Η μουσική του έχει και «μαγικές» ιδιότητες. Κτηνοτρόφοι παίζουν Μότσαρτ στις αγελάδες 
για να αυξήσουν την παραγωγή τους σε γάλα ή να μας δώσουν πιο τρυφερό κρέας. Έχει 
τεκμηριωθεί επιστημονικά ότι η ακρόαση της μουσικής του βοηθά στην ανάπτυξη της 
νοημοσύνης των βρεφών και των παιδιών. Η μορφή του απεικονίζεται σε σοκολατάκια, 
σουβενίρ και άλλα είδη διακόσμησης.
Μεταξύ σοβαρού και αστείου λέγεται ότι αν υπήρχε δυνατότητα ο Μότσαρτ να διεκδικήσει 
τα δικαιώματα για τη χρήση της μουσικής και του ονόματός του θα μπορούσε να αγοράσει 
όλη την Αυστρία. Άλλωστε, η γενέτειρά του Ζάλτσμπουργκ ζει και αναπτύσσεται μέχρι 
σήμερα χάρις στον Μότσαρτ. Και όμως, ο συνθέτης της «Μικρής Νυχτερινής Μουσικής», 
του «Ντον Τζιοβάνι», του «Μαγικού Αυλού» και άλλων αριστουργημάτων πάλευε για να 
τα φέρει βόλτα με τα οικονομικά του στον σύντομο βίο του.
Πέθανε στη μία τα ξημερώματα της 5ης Δεκεμβρίου 1791 (μετά από μακρόχρονη σοβαρή 
ασθένεια), επί των επάλξεων, γράφοντας το «Ρέκβιεμ» της ζωής και της καριέρας του.

Ο Μότσαρτ άφησε, εκτός από τη χήρα του, δύο παιδιά: τον Καρλ (1784-1858), ο οποίος 
όρισε ως γενικό κληρονόμο του πατέρα του το Mozarteum του Σάλτσμπουργκ, και τον 
Βόλφγκανγκ (1791-1844), συνθέτη, πιανίστα και μαέστρο. Ο Μότσαρτ κηδεύτηκε φτωχικά 
(με έξοδα του Δήμου) και ετάφη σε μαζικό τάφο στο νεκροταφείο του Αγίου Μάρκου. 
Ο τάφος του δεν εντοπίστηκε ποτέ με ακρίβεια.

Πηγή : sansimera.gr/biographies

Σαν σήμερα... 10 Απρίλη 1979, πεθαίνει ο Ιταλός συνθέτης Νίνο Ρότα (Giovanni "Nino" Rota Rinaldi) (1911 - 1979), ο οποίος έγινε παγκόσμια γνωστός για την μουσική που έγραψε για την ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα, "Ο Νονός"...