Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε αδερφέ μου απ’ τον κόσμο... Εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο. (Γιάννης Ρίτσος)

Τρίτη 15 Μαΐου 2018

Ένα άλμπουμ με τραγούδια αφιερωμένα στον αγώνα του Παλαιστινιακού λαού...

15 Μάη 1948 - 15 Μάη 2015
67 χρόνια από τη μέρα του ξεριζωμού των Παλαιστινίων.

Η 15η Μάη για τους όπου γης Παλαιστίνιους, συμβολίζεται με μια λέξη: Nakbah 
(Νάκμπα) που σημαίνει Καταστροφή. Είναι η μέρα στη διάρκεια της οποίας το 1948 
οι Σιωνιστές εξαπέλυσαν την πρώτη τους δολοφονική επίθεση στα παλαιστινιακά εδάφη.
Βομβάρδισαν χωριά, γκρέμισαν σπίτια, δολοφόνησαν εν ψυχρώ αμάχους, με στόχο να 
διώξουν τους Παλαιστίνιους από τις εστίες τους. Με αυτό τον τρόπο, δημιουργήθηκε το 
κράτος του Ισραήλ.
Εκατοντάδες χιλιάδες Παλαιστίνιοι, διασκορπίστηκαν στις γύρω χώρες (Συρία, Λίβανο, 
Ιορδανία), αλλά και στα υπόλοιπα εδάφη της Παλαιστίνης  (Δυτική Όχθη και Λωρίδα της 
Γάζας), όπου εξακολουθούν να ζουν ως σήμερα, 67 χρόνια μετά, σε καταυλισμούς προσ-
φύγων. 
Παρόλο που έχουν περάσει δεκαετίες από τότε, οι Παλαιστίνιοι δεν απεμπόλησαν ποτέ 
το δικαίωμά τους να επιστρέψουν στις πατρογονικές τους εστίες. Η λέξη "Αwdah
(Επιστροφή) συνοδεύει πάντοτε τη λέξη Nakbah και η λέξη "Moukawamah" (Αντίσταση), 
δείχνει την αξιοπρέπεια και την αποφασιστικότητα.
Είναι η αντίσταση, με χιλιάδες νεκρούς, που κρατάει ακόμα ζωντανό το όραμα της επιστρο-
φής των προσφύγων, το όραμα μιας ελεύθερης Παλαιστίνης. Και είναι αυτή η αντίσταση 
που έχει κάνει τον παλαιστινιακό λαό σύμβολο για όλους τους λαούς του κόσμου, φωτεινό 
φάρο αντίστασης και πάλης για λευτεριά.
Σύμβολο στον αγώνα, ενάντια στον ιμπεριαλισμό, την καταπίεση και την εκμετάλλευση, για 
την αρμονική συνύπαρξη των λαών!

Με αφορμή τη φετινή Νάκμπα, η "Τέχνη Εν Κινήσει" παρουσιάζει την -αφιερωμένη στην 
παλαιστινιακή Αντίσταση και στον αγωνιζόμενο παλαιστινιακό λαό- συλλογή έργων.

Τα έργα των καλλιτεχνών είναι τα εξής: 

1. Παράξενος: "Απ' το ποτάμι πίνω αίμα"
2. Υπεραστικοί: "Σπλάχνο της λευτεριάς" [Συμμετοχή: Παυλέας (JazzMatazz)]
3. Boxcar Betty: "A giant to withhold" [Συμμετοχή: Παύλος, Νίκος (Υπεραστι-
κοί), Παυλέας (JazzMatazz)]
4. MC Yinka: "Γειτονιές"
5. Δημήτρης Καρούσος: "Κατάσταση πολιορκίας"
6. Revolted Masses: "Bloodshed in Eden

Πηγή : ΒΑΘΥ ΚΟΚΚΙΝΟ

Σπύρος Ζαγοραίος (1928 - 2014)... Ένας σπουδαίος λαϊκός ερμηνευτής, στιχουργός και συνθέτης...

Ο Σπύρος Ζαγοραίος γεννήθηκε στην Αθήνα στις 23 Ιούνη 1928 και μεγάλωσε στον Άγιο 
Αρτέμιο (Γούβα) του Παγκρατίου. Πέρασε δύσκολα παιδικά χρόνια, που σημάδεψαν ανε-
ξίτηλα τη ζωή του. Στη διάρκεια της κατοχής έχασε το ένα του χέρι, καθώς περιεργαζόταν 
μία χειροβομβίδα που βρήκε στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης.

Γράμματα δεν έμαθε, αλλά η καλή φωνή του τον οδήγησε κατευθείαν στο λαϊκό τραγούδι.
Ξεκίνησε την καριέρα του το 1952 από την Αθήνα και μετά ανέβηκε στη Θεσσαλονίκη. 
Στις αρχές της δεκαετίας του 1960 άρχισε να τον συνοδεύει στο τραγούδι η σύζυγός του 
Ζωή και μαζί δημιούργησαν ένα από τα δημοφιλέστερα ντουέτα του λαϊκού τραγουδιού.

Συνεργάστηκε με τα σπουδαιότερα ονόματα της εποχής και ερμήνευσε επιτυχίες, που 
τραγουδιούνται μέχρι σήμερα: «Ε ντε λα μαγκέν ντε Βοτανίκ», «Άναψε το τσιγάρο», 
«Προσευχή», «Στης Λαρίσης το ποτάμι», «Τρελοκόριτσο», «Θα πεθάνω γλυκιά μου 
αγάπη», «Ντόλτσε βίτα», «Κατηγόρα με», «Έγιναν γκρίζα τα μαλλιά μου», «Οι γαρυ-
φαλλιές», «Όλες είσαστε ίδιες», «Ο αλήτης», «Άδικα χάρε καρτερείς», «Η κούκλα», 
«Πάρτε κύριε λαχεία», «Ο ανάπηρος», «Ερωτιάρης», «Τον χάρο τον αντάμωσαν» και 
πολλά άλλα.
Πραγματοποίησε πολλές συναυλίες στην Ελλάδα και σε χώρες του εξωτερικού που ζουν 
Έλληνες. Έως και τα τελευταία σχεδόν χρόνια της ζωής του εξακολουθούσε την καλλι-
τεχνική του δραστηριότητα στο Αιγάλεω Αττικής, όπου διέμενε, και είχε δημιουργήσει 
κάτω από το σπίτι του το λαϊκό κέντρο «Εντελαμαγκέν».

Ο Σπύρος Ζαγοραίος πέθανε στις 20 Οκτώβρη 2014, σε ηλικία 86 ετών. Τα τελευταία  
χρόνια αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα υγείας με τη νόσο Πάρκινσον, που τον 
ταλαιπωρούσε. Η κατάσταση της υγείας του επιδεινώθηκε από το 2009, όταν έχασε 
το γιο του σε ηλικία 49 ετών.

Πηγή : sansimera.gr/biographies

Νίκος Κυπουργός... Ο συνθέτης και μουσικός, ο οποίος έδωσε στίγμα και ώθηση στο παιδικό τραγούδι...

Παρασκευή 11 Μαΐου 2018

Ακορντεόν...

Το ακορντεόν είναι ένα αερόφωνο πληκτροφόρο μουσικό όργανο, ιδιαίτερα διαδεδομένο 
στη λαϊκή και παραδοσιακή μουσική πολλών Ευρωπαϊκών και Αμερικανικών χωρών. 
Εφευρέθηκε κατά πάσα πιθανότητα στη Γερμανία το 1822, αν και το δίπλωμα ευρεσιτεχ-
νίας ανήκει στον Cyrill Demian (1829). Έχει σχήμα κουτιού και αποτελείται από δύο 
πληκτρολόγια και μια αεροπαραγωγό φυσούνα που συμπιέζεται και επεκτείνεται από 
τον εκτελεστή. Ο ήχος παράγεται με τη δόνηση μεταλλικών ελασμάτων στο εσωτερικό 
του, που πάλλονται με τη ροή του αέρα.

Το ακορντεόν παίζεται κρατώντας το με τα δύο χέρια στο ύψος του στήθους. Συχνά χρη-
σιμοποιούνται ιμάντες στήριξης (από το όργανο στους ώμους) λόγω του βάρους του 
οργάνου. Το αριστερό χέρι χειρίζεται ένα πληκτρολόγιο παρόμοιο με αυτό του μπαντονεόν, 
που αντιστοιχεί σε έως και 140 διαφορετικούς συνδυασμούς ελεύθερων μπάσων νοτών 
ή συγχορδιών. Ο ρόλος του είναι κυρίως συνοδευτικός (ακκομπανιαμέντο), με έντονο το 
ρυθμικό στοιχείο. Στο δεξί χέρι αντιστοιχεί ένα πληκτρολόγιο παρόμοιο μ' αυτό του πιάνου 
για την εκτέλεση της μελωδίας. Ενίοτε το δεξί πληκτρολόγιο έχει μορφή παρόμοια με το 
αριστερό, όπως και στο μπαντονεόν, το ρώσικο ακορντεόν (μπαγιάν) και την κονσερτίνα. 
Η φυσούνα χειρίζεται και από τα δύο χέρια, όχι μόνο για την παραγωγή αέρα, αλλά και για 
την διαφοροποίηση των δυναμικών. Ακόμη, το ακορντεόν διαθέτει κουμπιά, που ονομά-
ζονται ρεζίστρα ή ρετζίστρα τα οποία διαφοροποιούν τη χροιά του ήχου, τόσο στο δεξί όσο 
και στο αριστερό μέρος, συνήθως με συνδυασμούς οκτάβων.

Το ακορντεόν αγαπήθηκε και ενσωματώθηκε στη λαϊκή και παραδοσιακή μουσική πολλών 
λαών. Στην Ευρώπη, συνδέθηκε άρρηκτα με τη γαλλική λαϊκή μουσική του 20ού αιώνα, 
όπως επίσης και με το ρεπερτόριο του ταγκό. Ευρεία είναι η διάδοσή του στην ιταλική και 
ελληνική μουσική, ενώ αποτελεί κυρίαρχο όργανο σε μπάντες σλαβόφωνων χωρών.

Πηγή : Βικιπαίδεια