Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε αδερφέ μου απ’ τον κόσμο... Εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο. (Γιάννης Ρίτσος)

Παρασκευή 16 Νοεμβρίου 2018

Σαν σήμερα... 16 Νοέμβρη 1971, έφυγε από τη ζωή ο Στράτος Παγιουμτζής...

Γεννήθηκε στο Αϊβαλί της Μικράς Ασίας το 1904. Ήλθε στην Ελλάδα πριν από τη 
Μικρασιατική Καταστροφή και εγκαταστάθηκε στον Πειραιά. Από παιδί μπήκε στο 
μεροκάματο, αλλά το μεγάλο πάθος του ήταν το τραγούδι. Γρήγορα γνωρίστηκε με 
την πειραιώτικη παρέα του ρεμπέτικου. Μαζί με τους Μάρκο Βαμβακάρη, Ανέστη 
Δελιά και Γιώργο Μπάτη έφτιαξαν την πρώτη αμιγώς λαϊκή ορχήστρα. Ήταν γνωστή 
ως «Τετράς του Πειραιώς», στην καθαρευουσιάνικη εκδοχή του Μπάτη.

Το 1934 η κομπανία πρωτοεμφανίζεται στη μάντρα του Σαραντόπουλου, στην Ανάσ-
ταση του Πειραιά και γνωρίζει πολύ μεγάλη επιτυχία. Στην κομπανία τραγουδούν όλοι, 
όμως ο Στράτος είναι ο βασικός τραγουδιστής. Την ίδια χρονιά, ο Μάρκος ετοιμάζεται 
να ηχογραφήσει τον πρώτο του δίσκο. Ο Μάρκος πηγαίνει στην εταιρία για να παίξει 
τα τραγούδια του, αλλά όχι και να τα τραγουδήσει, καθώς η κομπανία είχε βασικό 
τραγουδιστή τον Στράτο και ο ίδιος δεν πίστευε στις φωνητικές του ικανότητες. 
Όμως, ο Σπύρος Περιστέρης, ο μαέστρος της εταιρίας, επιμένει να είναι ο Μάρκος 
ο ερμηνευτής των τραγουδιών του. Έτσι, δημιουργείται το εξής παράδοξο: Στο λαϊκό 
πάλκο τα τραγούδια του Μάρκου να ερμηνεύονται από το Στράτο και στη δισκογραφία 
από τον Μάρκο.
Την ίδια περίοδο εμφανίζεται στη δισκογραφία και ο Γιώργος Μπάτης. Ηχογραφεί 
πρώ-τα το τραγούδι «Μπάτης ο δερβίσης» και ετοιμάζεται να ηχογραφήσει το 
«Ζεϊμπεκάνο σπανιόλο». Η κομπανία προβάρει το τραγούδι, ο Μπάτης όμως δεν 
μπορεί να τραγουδήσει κι έτσι ηχογραφείται με τη φωνή του Στράτου. Ακολουθούν 
τα τραγούδια «Οι σφουγγαράδες» και «Μάγκες καραβοτσακισμένοι» και το 1936 
ο Στράτος ερμηνεύει τραγούδια και του τέταρτου της παρέας, του Ανέστη Δελιά 
(«Μάγκες πιάστε τα βουνά», «Τον άντρα σου και μένα» κ.ά.).

Στα πρώτα χρόνια της δισκογραφικής παρουσίας των Πειραιωτών ο Στράτος συμμετέχει 
στις περισσότερες ηχογραφήσεις, ακόμα κι όταν δεν τραγουδάει. Σε πολλά απ' τα πρώτα 
τραγούδια του Μάρκου παίζει μπαγλαμά ή ποτηράκια, ενώ δεκάδες είναι οι δίσκοι όπου 
η φωνή του χαιρετίζει τους συμμετέχοντες στην ηχογράφηση («Γεια σου Μάρκο με τις 
ζωντανές σου τις πενιές σου», «Γεια σου Σπύρο μου με το μπουζουκάκι σου»). Καμιά 
φορά χαιρετίζει και τον εαυτό του! («Γεια σου και σένα ρε Στράτο με τον τζουρά σου!»).
Στα μέσα της δεκαετίας του '30 η φωνή του Στράτου Παγιουμτζή είναι ήδη μύθος. Από 
τότε αναφέρεται μόνο με το μικρό του όνομα, ακόμα και σε ετικέτες δίσκων. Το 1935 τον 
χρησιμοποιεί ως ερμηνευτή ο Βαγγέλης Παπάζογλου («Σαν εγύριζα απ' την Πύλο») και 
από το 1937 και άλλοι μεγάλοι Μικρασιάτες δημιουργοί: Ο Παναγιώτης Τούντας 
(«Περσεφόνη μου γλυκιά», «Είν' ευτυχής ο άνθρωπος» κ.ά.), ο Κώστας Σκαρβέλης 
(«Σε γελάσανε», «Ο κόσμος πλούτη λαχταρά» κ.ά.) και ο Σπύρος Περιστέρης («Θαλασ-
σινό μεράκι», «Για σένα μαυρομάτα μου» κ.ά.).
Το 1938 ο Στράτος θα τραγουδήσει Μανώλη Χιώτη («Δε λες το ναι και συ») και μερικά 
απ' τα καλύτερα τραγούδια του Μπαγιαντέρα («Γυρνώ σαν Νυχτερίδα», «Χατζηκυριά-
κειο»). Με τον Τσιτσάνη είχε γνωριστεί μερικούς μήνες νωρίτερα και μαζί του θα ξεκι-
νήσει μια πολύχρονη συνεργασία. Δεκάδες πασίγνωστα τραγούδια του Τσιτσάνη πρωτοη-
χογραφήθηκαν με τη φωνή του Στράτου Παγιουμτζή, κάτι που δεν είναι καθόλου άσχετο 
με την επιτυχία τους.

Μετά την Κατοχή, ο Στράτος συνεχίζει τη συνεργασία του με τους παλιότερους λαϊκούς 
δημιουργούς (Μάρκο, Τσιτσάνη, Χιώτη κλπ.) και με νέους, όπως ο Απόστολος Καλδάρας 
(«Πάνω σ' ένα βράχο») και ο Γιώργος Μητσάκης («Μάγκας βγήκε για σεργιάνι»). 
Θα συνεχίσει στη δισκογραφία ως τα μέσα της δεκαετίας του '50, οπότε με την άνθηση 
του αρχοντορεμπέτικου η καριέρα του θα πάρει την κατιούσα.

Στις αρχές της δεκαετίας του '60 ο Ζαμπέτας τον ξαναφέρνει στο προσκήνιο, εκμεταλλευό-
μενος τη μεγάλη του επιρροή στις εταιρίες. Ο Στράτος ηχογραφεί προπολεμικά ρεμπέτικα 
του Χατζηχρήστου, του Τσιτσάνη και άλλων δημιουργών, τον περίφημο αμανέ «Μινόρε 
του Στράτου» και τον ύμνο του Ολυμπιακού «Ολυμπιακέ μεγάλε, Ολυμπιακέ τρανέ» 
(«Ολυμπιακέ μεγάλε, Ολυμπιακέ τρανέ / που εσάρωσες τη Σάντος, την ομάδα του Πελέ). 
Εκτός απ' τη δισκογραφία, ο Στράτος επανέρχεται στα λαϊκά πάλκα, όπου δούλευε 
ασταμάτητα απ' το 1934 έως το 1955.

Τον Οκτώβρη του 1971 καταφέρνει να βγάλει διαβατήριο (το 1937 είχε συλληφθεί για 
χρήση χασίς και πήγε εξορία με αποτέλεσμα να μην του εκδόσουν ποτέ διαβατήριο) και 
να πάει στη Νέα Υόρκη. Δούλεψε στη «Σπηλιά», όπου αποθεωνόταν απ' τους ομογενείς. 
Στις 16 Νοεμβρίου 1971 «έσβησε» πάνω στο πάλκο, σε ηλικία 67 ετών.

*Πηγή : Βικιπαίδεια

Τρίτη 13 Νοεμβρίου 2018

Οι μουσικοί της Καμεράτας συναντούν τους Deep Purple...

Ένας εκρηκτικός συνδυασμός ροκ και συμφωνικής μουσικής σε μια συναυλία - 
αφιέρωμα στους θρυλικούς Deep Purple.

Οι Μουσικοί της Καμεράτας - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής και ο Γιώργος Πέτ-
ρου παρουσιάζουν στην Αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης», στο Μέγαρο Μουσικής, την 
Παρασκευή 16 Νοέμβρη στις 8.30 το βράδυ, ένα τολμηρό πρόγραμμα με δύο 
αριστουργηματικά συμφωνικά έργα του οργανίστα της διάσημης ροκ μπάντας, Τζον 
Λορντ, το «Κονσέρτο για ροκ μπάντα και ορχήστρα» και τη «Sarabande». 
Ο μαέστρος Γιώργος Πέτρου, που μετράει στο ενεργητικό του ένα βραβείο «Echo Klassik» 
και μία υποψηφιότητα για «Grammy», κινείται με άνεση ανάμεσα στα διάφορα μουσικά 
είδη. Στη συναυλία αυτή, πέρα από το ρόλο του ως διευθυντή ορχήστρας, θα αναλάβει και 
το ρόλο του σολίστ σε Hammond organ και πιάνο. Με τη φωνητική δεξιοτεχνία του Ίαν 
Γκίλαν θα αναμετρηθεί ο Αιμιλιανός Σταματάκης, ένας νέος τραγουδιστής με μεγάλη πείρα 
στο μιούζικαλ και στη ροκ μουσική, που πρόσφατα εντυπωσίασε το κοινό στο ρόλο του 
Ιησού στο περίφημο μιούζικαλ «Jesus Christ Superstar». Στην ηλεκτρική κιθάρα η Ειρήνη 
Κετικίδη, μια νέα δεξιοτέχνισσα με εξαιρετικές σπουδές στο Λονδίνο, στο μπάσο ο Κώστας 
Βήχος με τη χαρακτηριστική του ευελιξία και στα ντραμς ο Γιάννης Σταυρόπουλος, με 
λαμπρές σπουδές στο «Berkeley».

Στις 24/9/1969, οι Deep Purple συνέπραξαν στο «Royal Albert Hall» με τη Βασιλική 
Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου υπό τον σπουδαίο Βρετανό συνθέτη και μαέστρο 
Μάλκολμ Άρνολντ. Η ιστορική αυτή σύμπραξη έμελλε να αποτελέσει την πρώτη συνάν-
τηση της ροκ με την κλασική μουσική, όχι μόνο σε επίπεδο ηχητικού συγκερασμού αλλά 
σε επίπεδο πρωτογενούς δημιουργίας. Το συναρπαστικό «Κοντσέρτο για ροκ μπάντα 
και ορχήστρα», σε μουσική Λορντ και στίχους Γκίλαν, σόκαρε τόσο τους οπαδούς του 
συγκροτήματος όσο και τους «πουριτανούς» λάτρεις της κλασικής μουσικής, αλλά 
αγαπήθηκε ως η επιτομή της τέχνης της μεγάλης ροκ μπάντας.

Η εμβληματική «Sarabande» του Λορντ, που θα ακουστεί στο πρώτο μέρος της συναυ-
λίας των Μουσικών της Καμεράτας - Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής στο Μέγαρο, 
ακολούθησε το «Κοντσέρτο» «κλείνοντας το μάτι» στη φόρμα της μπαρόκ σουίτας, όπως 
αυτή διαμορφώθηκε από τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, μέσα από τον παραμορφωτικό 
καθρέφτη των πειραματισμών της δεκαετίας του 1970.

* Στην εικόνα της ανάρτησης, ο τραγουδιστής Αιμιλιανός Σταματάκης

**Πηγή πληροφοριών : 902.gr

Του Κόσμου Αυτό Το Κάτι... Χρυσόστομος Καραντωνίου - Νίκος Μωραΐτης...

Ένας από τους πιο ταλαντούχους συνθέτες της νέας γενιάς και δεξιοτέχνης κιθαρίστας, 
ο Χρυσόστομος Καραντωνίου και ο στιχουργός δεκάδων τραγουδιών που μας έχουν 
κρατήσει συντροφιά τα 20 τελευταία χρόνια, ο Νίκος Μωραΐτης, δημιούργησαν έναν 
σημερινό λαϊκό δίσκο, που ενσωματώνει τις μνήμες του κλασικού λαϊκού μας τραγου-
διού. Ο τίτλος του μουσικού άλμπουμ είναι «Του Κόσμου Αυτό Το Κάτι»...

Τα τραγούδια ερμηνεύουν -καθένας με τον ξεχωριστό του τρόπο, οι Ελευθερία Αρβανι-
τάκη, Μανώλης Λιδάκης, Μανώλης Μητσιάς, Γιώργος Νταλάρας, Πάνος Παπαϊωάννου, 
Άλκηστις Πρωτοψάλτη, Ελένη Ροδά, Μπάμπης Στόκας και Ελένη Τσαλιγοπούλου.

Τα 11 τραγούδια του άλμπουμ :

1: Μανώλης Λιδάκης – Καινούργιος Θεός
2: Ελευθερία Αρβανιτάκη – Του Κόσμου Αυτό Το Κάτι
3: Γιώργος Νταλάρας – Αποτυπώματα
4: Γιώργος Νταλάρας – Επιτραπέζιο
5: Άλκηστις Πρωτοψάλτη – Το Κλαδί
6: Μπάμπης Στόκας – Στο Ποτέ Στο Πουθενά
7: Ελένη Τσαλιγοπούλου – Κότερα
8: Μανώλης Μητσιάς – Ρίξε Μου Ένα Σ’ Αγαπώ
9: Ελένη Ρόδα – Μεζονέτες
10: Γιώργος Νταλάρας – Το Ζεϊμπέκικο Του Γεράσιμου
11: Πάνος Παπαϊωάννου – Μικρό

Σταύρος Ξαρχάκος... Ένας σπουδαίος συνθέτης, ο οποίος άφησε το στίγμα του στην Ελληνική μουσική και όχι μόνο...

Ο Σταύρος Ξαρχάκος γεννήθηκε το 1939 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε στο 
Παρίσι και στην Νέα Υόρκη αφού πρώτα είχε αποφοιτήσει από το Ωδείο Αθηνών. 
Ήδη από τον πρώτο καιρό έμπνευσή του υπήρξαν ο Μάνος Χατζιδάκις και ο Μίκης 
Θεοδωράκης.  
Στα πρώτα του βήματα γράφει μουσική κυρίως για το θέατρο και τον κινηματογράφο 
και γι’ αυτό του το έργο ξεχώρισε. Το 1963 γνώρισε τη μεγάλη του επιτυχία με τη μου-
σική της ταινίας του Βασίλη Γεωργιάδη «Κόκκινα Φανάρια». Έχει γράψει τραγούδια 
σε περισσότερους από 42 δίσκους, συνεργάστηκε με τους σημαντικότερους λαϊκούς 
ερμηνευτές, έγραψε μουσική για 21 ταινίες και 15 τηλεοπτικές παραγωγές. 
Επιπλέον, έχει γράψει μουσική για αρχαίες τραγωδίες, δράματα και διεθνή μπαλέτα. 
Έχει βραβευτεί πολλές φορές σε κινηματογραφικά και μουσικά φεστιβάλ, όπως στο 
Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου. Τον Μάιο του 1994 ανακηρύχ-
θηκε Διδάκτωρ Καλών τεχνών στο πανεπιστήμιο Adelphi της Νέας Υόρκης. 

Πηγή : artic.gr

Σαν σήμερα... 13 Νοέμβρη 1868, πεθαίνει ο Ιταλός συνθέτης Τζοακίνο Αντόνιο Ροσσίνι (Gioachino Antonio Rossini) (1792 - 1868), παγκοσμίως φημισμένος για τις όπερές του, με πιο γνωστές τον Κουρέα της Σεβίλλης, τη Σταχτοπούτα και τον Γουλλιέλμο Τέλλο...

Παρασκευή 9 Νοεμβρίου 2018

Ρέι Τσαρλς Ρόμπινσον (Ray Charles Robinson) (1930 - 2004)... Ο Αμερικανός μουσικός, τραγουδιστής και συνθέτης της σόουλ, ο οποίος θεωρείται από τις σημαντικότερες φωνές όλων των εποχών...

O Πάνος Κατσιμίχας στη Σφίγγα...

O Πάνος Κατσιμίχας επιστρέφει στη Σφίγγα, σε μια παράσταση που θα ανατρέξει όλη 
την πορεία των αδελφών Κατσιμίχα. Μαζί του οι Κώστας Λειβαδάς, Δημήτρης Καρράς 
και Νατάσα Καμπαστάνα.
Παραστάσεις : Σάββατο 1, 8, 15, 22 και 29 Δεκέμβρη 2018 και 5 Γενάρη 2019.

Γιώργος Νταλάρας - Χαρούλα Αλεξίου... Δύο εξαιρετικοί ερμηνευτές... Ένα μουσικό δίδυμο που σημάδεψε την Ελληνική μουσική...

Σάββατο 3 Νοεμβρίου 2018

Μαρία Φαραντούρη... Μια σπουδαία ερμηνεύτρια στην υπηρεσία του ποιοτικού τραγουδιού...

Βιντσέντζο Μπελλίνι... Γεννήθηκε σαν σήμερα... 3 Νοέμβρη του 1801...

Ο Βιντσέντζο Μπελλίνι ή Βικέντιος Μπελλίνι (Vincenzo Salvatore Carmelo Francesco 
Bellini) (1801 - 1835), ήταν Ιταλός συνθέτης από την Κατάνια της Σικελίας. Το πλήρες 
όνομά του ήταν Βιντσέντζο Σαλβατόρε Καρμέλο Φραντσέσκο Μπελλίνι.

Σπούδασε μουσική στο Ωδείο της Νεάπολης, υπό τον Νικολό Τσινγκαρέλλι (Nicolò 
Zingarelli), και από πολύ νωρίς, πριν περατώσει τις σπουδές του, άρχισε να συνθέτει 
με μεγάλη επιτυχία, όπως την όπερα Άντελσον και Σαλβίνι και κάποια έργα εκκλησια-
στικής μουσικής. Τον επόμενο χρόνο, μετά από παραγγελία του θεάτρου Σαν Κάρλο 
της Νεάπολης συνέθεσε το μονόπρακτο Μπιάνκα και Φαρνάντο. Μετά και την επιτυ-
χία που σημείωσε αυτό, κλήθηκε πλέον από το περίφημο μουσικό θέατρο της Ιταλίας, 
τη Σκάλα του Μιλάνου, όπου και συνέθεσε τον Πειρατή και αμέσως μετά την Ξένη, της 
οποίας η επιτυχία ξεπέρασε κάθε προσδοκία φθάνοντας τις τριάντα συνεχείς παραστά-
σεις.
Το 1830 μετέβη στο Παρίσι, όπου παρουσίασε το 12ο σκηνικό του έργο Οι Πουριτανοί 
που ανεβάστηκε στο εκεί ιταλικό θέατρο. Μετά όμως την αποτυχία που σημείωσε το 
έργο του Ζαΐρα στο θέατρο της Πάρμα, ακολούθησε ο μεγάλος θρίαμβος στο έργο του 
Υπνοβάτις, στο Μιλάνο το 1831. Αυτής ακολούθησε η επίσης μεγάλη επιτυχία του 
τραγικού μελοδράματος Νόρμα, σε κείμενο του Φελίτσε Ρομάνο.

Γενικά ο Μπελλίνι αντιπροσωπεύει τον ρομαντισμό και την ελεγειακή μορφή του ιτα-
λικού μελοδράματος. Είχε επιβληθεί περισσότερο για τη φυσικότητα της μουσικής του 
σύνθεσης, που τόσο θαύμαζε ο Βάγκνερ και που φαίνεται να είχε υποστεί την επίδρασή 
της τουλάχιστον στα νεότερα έργα του.
Πέθανε σε ηλικία 34 ετών. Στη γενέτειρά του υπάρχει σπουδαίος μαρμάρινος ανδριάντας 
του, περιβαλλόμενος στη βάση με τέσσερις ανδριαντοποιήσεις των περίφημων έργων του, 
του Πειρατή, της Ξένης, της Υπνοβάτιδος και της Νόρμας.

*Πηγή : Βικιπαίδεια