Γιατί εμείς δεν τραγουδάμε για να ξεχωρίσουμε αδερφέ μου απ’ τον κόσμο... Εμείς τραγουδάμε για να σμίξουμε τον κόσμο. (Γιάννης Ρίτσος)

Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2020

Ρόζα Εσκενάζυ... Κορυφαία ερμηνεύτρια του ρεμπέτικου και του σμυρναίικου τραγουδιού...

Η Ρόζα Εσκενάζυ γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη μεταξύ των ετών 1883 - 1890 από
γονείς Εβραίους, σεφαρδίτικης καταγωγής (Ισπανοεβραία). Το πραγματικό όνομά της
ήταν Σάρα Σκενάζι.
Γύρω στο 1900 η οικογένειά της εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη. Δέκα χρόνια αργότερα
και παρά τις αντιρρήσεις των γονιών της, η Ρόζα ξεκίνησε την καλλιτεχνική της πορεία ως
χορεύτρια σε θέατρα και κέντρα διασκέδασης, ενώ σύντομα άρχισε και να τραγουδά, ελληνικά, τούρκικα και αρμένικα τραγούδια.
Στα μέσα της δεκαετίας του '20 κατέβηκε στην Αθήνα κι έπιασε δουλειά ως τραγουδίστρια
στα στέκια των μουσικών της προσφυγιάς. Ο Παναγιώτης Τούντας δεν άργησε να την
ανακαλύψει κι έτσι το 1928-29 έκανε τις πρώτες της ηχογραφήσεις. Γρήγορα έγινε αρκετά
γνωστή και κατά τη δεκαετία του 1930 ηχογράφησε πάνω από 500 ρεμπέτικα, σμυρναίικα
και δημοτικά τραγούδια, ενώ συνεργάστηκε με μεγάλους συνθέτες της Σμύρνης και της
Πόλης, όπως ο Κώστας Σκαρβέλης, ο Ιάκωβος Μοντανάρης, ο Ιωάννης Δραγάτσης (ή
Ογδοντάκης), ο Κώστας Τζόβενος, ο Σπύρος Περιστέρης, ο Κώστας Καρίπης, ο Γρηγόρης
Ασίκης, ο Σωτήρης Γαβαλάς, ο Μανώλης Χρυσαφάκης, ο Βαγγέλης Παπάζογλου και άλλοι.

Τα δημοφιλέστερα τραγούδια της : Δημητρούλα, Τα κεριά τα σπαρματσέτα, Ναυ-τάκι, Χαρικλάκι, Κάτω στα λεμονάδικα, Μπαμπέσα, Καναρίνι μου γλυκό, Πρέ-
ζα όταν πιεις, Αμανές, Μπαμ και μπουμ, Μη βιάζεσαι μικρή μου θα σ' αρραβω-
νιαστώ, Γύφτισσα, Λιλή η σκανταλιάρα, Σέρβικος πολίτικος, Έλα φως μου, 
Μού 'χεις πάρει το μυαλό, Αερόπλανο θα πάρω, Πατρινιά, Μαρικάκι μου, κ.ά.

Η Ρόζα Εσκενάζυ υπήρξε η πρώτη γυναίκα στην Ελλάδα που τραγούδησε σε πάλκο. Άψογη
ερμηνεύτρια, με ύφος, τεχνική και πάθος, αποτέλεσε σημείο αναφοράς και πρότυπο όλων
των μετέπειτα τραγουδιστριών. Τραγική σύμπτωση, το ρεμπέτικο του τεκέ, που τόσο
ιδανικά υπηρέτησε, έμελλε να σβήσει με αφορμή ένα δικό της τραγούδι: Το "Πρέζα όταν
πιεις" στάθηκε η αφορμή για την επιβολή της Μεταξικής λογοκρισίας, που άνοιξε το δρόμο
στη σχολή Τσιτσάνη, θέτοντας στο περιθώριο τους ρεμπέτες του μεσοπολέμου.

Τη δεκαετία του 1940 και πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο ταξίδεψε ως τραγουδίστρια
στα Βαλκάνια, την Τουρκία και τη Μέση Ανατολή. Μετά τον πόλεμο, έκανε περιοδείες στις
Η.Π.Α. και την Τουρκία. Παρέμεινε "μάχιμη" ως τα γεράματά της, διατηρώντας τις ωραίες
ανατολίτικες φορεσιές της (σαλβάρια) που είχε από τα νεανικά της χρόνια. Μετά το 1977
έπασχε από άνοια και παρουσίαζε κρίσεις αμνησίας.
Πέθανε στο σπίτι της, στην Κηπούπολη Περιστερίου, στις 2 Δεκεμβρίου του 1980.

Πηγή : sansimera.gr/biographies

Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2020

Οι μουσικοί της Όπερας του Παρισιού, οι οποίοι βρίσκονται σε συνεχιζόμενη απεργία, εξέφρασαν την αντίθεση τους στην συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης Μακρόν, με συναυλία στα σκαλιά της Όπερας της Βαστίλης την παραμονή της Πρωτοχρονιάς...

Συνεχίζονται και τη νέα χρονιά οι παραστάσεις της εξαιρετικής τραγουδίστριας Φωτεινής Βελεσιώτου, κάθε Παρασκευή, στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο, με διαφορετικούς καλεσμένους κάθε φορά...

Σαν σήμερα... 2 Γενάρη 1950, πεθαίνει ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης (1883 - 1950), Έλληνας μουσικοσυνθέτης, αρχιμουσικός και ένας από τους πρωτεργάτες της Ελληνικής Οπερέτας...

Τετάρτη 1 Ιανουαρίου 2020

Νέες στοιχεία έρχονται στο φως, που δείχνουν πως οι χιμπατζήδες είναι λάτρεις της μουσικής και του χορού...

Ιάπωνες επιστήμονες, κατέγραψαν ύστερα από έρευνα που πραγματοποίησαν πως, οι χιμ-
πατζήδες χτυπούσαν παλαμάκια, με χέρια και πόδια, ενώ χόρευαν την ώρα, που άκουγαν 
μουσική με πιάνο, κάτι που ίσως ρίξει φως στο πως οι πρόγονοι του ανθρώπου, αρέσκονται 
να χορεύουν όταν ακούνε κάποια μελωδία.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο του Κιότο και περιελάμβανε εφτά 
χιμπατζήδες να ακούνε έξι μουσικά κομμάτια των δύο λεπτών το καθένα, για έξι μέρες.
Αν και κανένας από τους εφτά χιμπατζήδες, δεν είχε εκπαιδευτεί να χορεύει, εντούτοις, 
όλοι τους κουνιόντουσαν στους ρυθμούς της μουσικής, κάθε φορά που αυτή ακουγόταν.
«Οι χιμπατζήδες, χορεύουν κατά κάποιον τρόπο σαν τους ανθρώπους», δήλώσε ο υπεύ-
θυνος της έρευνας, Δρ. Γιούκο Χατόρι.
Ένα άλλο στοιχείο που παρατήρησαν οι επιστήμονες ήταν πως οι αρσενικοί ήταν πολύ 
πιο εκφραστικοί από τους θυληκούς, καθώς όχι μόνο χόρευαν περισσότερο αλλά παράλ-
ληλα επιδείκνυαν τις φωνητικές τους ικανότητες.

Η έρευνα ανέφερε ότι, τα ευρήματα υποδηλώνουν πως, η αγάπη του ανθρώπου για την 
μουσική και τον χορό, είναι πρωταρχική και βαθιά ριζωμένη μέσα στο DNA του, παρά 
κάτι στο οποίο διδαχτήκε ή εκπαιδεύτηκε.

Πηγή : Independent


Σαν σήμερα... 1η Γενάρη 1953, πεθαίνει ο Χίραμ Κινγκ Γουίλιαμς (Hiram King Williams) (1923 - 1953), γνωστός περισσότερο ως Χανκ Γουίλιαμς (Hank Williams), σπουδαίος Αμερικανός μουσικός της κάντρι μουσικής, ο οποίος θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της...

Η Πρωτοχρονιάτικη συναυλία της Φιλαρμονικής της Βιέννης...

Στη «Χρυσοποίκιλτη Αίθουσα» του Μεγάρου των Φίλων της Μουσικής στην αυστριακή 
πρωτεύουσα, πραγματοποιήθηκε, όπως κάθε χρόνο τέτοια ημέρα, η Πρωτοχρονιάτικη 
Συναυλία της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Βιέννης.
Η Χρυσοποίκιλτη Αίθουσα διακοσμείται την ημέρα της Συναυλίας με 30.000 λουλούδια 
από τους δημοτικούς Κήπους της Βιέννης.

Η συναυλία μεταδίδεται ζωντανά σε 90 χώρες και την παρακολουθούν πάνω από 50 
εκατομμύρια τηλεθεατές. 


Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου 2019

Κυκλοφόρησε στα γαλλικά η αυτοβιογραφία του Μάρκου Βαμβακάρη...

Πρόκειται για την πρώτη έκδοση στα Γαλλικά της αυτοβιογραφίας του Μάρκου 
Βαμβακάρη η οποία είχε κυκλοφορήσει το 1978 στην Ελλάδα. 
Ο Χρήστος Πουλάκης πήρε την πρωτοβουλία να έρθει σε επαφή με την οικογένεια 
Βαμβακάρη ζητώντας της αρχικά την άδεια για να μεταφράσει το βιβλίο και στη 
συνέχεια για να το εκδώσει.

Ειδικότερα, ο γιος του Μάρκου Βαμβακάρη, Στέλιος, συμφώνησε να προχωρήσει το 
εγχείρημα, όντας ενθουσιασμένος από την ιδέα, μιας και ο ίδιος αλλά και τα αδέλφια 
του πήγαιναν σε ελληνογαλλικό σχολείο όταν ήταν παιδιά. Η διαδικασία της μετάφ-
ρασης διήρκεσε περίπου 4 μήνες. Ωστόσο, η κυκλοφορία του βιβλίου καθυστέρησε 
να πραγματοποιηθεί λόγω του θανάτου του Στέλιου Βαμβακάρη στις 17 Ιούνη 2019, 
μέρα κατά την οποία έτυχε να ολοκληρωθεί το στήσιμο του βιβλίου. 
Δυστυχώς, ο Στέλιος δεν πρόλαβε να το δει τυπωμένο.

Το βιβλίο περιέχει εισαγωγή από τον μελετητή ελληνικού τραγουδιού Παναγιώτη 
Κουνάδη ο οποίος δέχτηκε κι εκείνος με χαρά να συμμετάσχει και να εμπλουτίσει 
το βιβλίο με τις γνώσεις του πάνω στο ρεμπέτικο και στον Μάρκο Βαμβακάρη, ενώ 
περιέχει και ένα γλωσσάρι για την ορθότερη κατανόηση από το γαλλικό κοινό κά-
ποιων όρων που είναι συνυφασμένοι με το ρεμπέτικο, αλλά και πλήθος υποσημειώ-
σεων σχετικά με γεγονότα που αναφέρει ο ίδιος ο Μάρκος Βαμβακάρης μέσα στην 
αυτοβιογραφία του και τα οποία, έπειτα από έρευνα του Χρήστου Πουλάκη, αλλά 
και άλλων (ενδεικτικά των κ.κ. Παναγιώτη Κουνάδη, Δημήτρη Βαρθαλίτη και του 
αείμνηστου Μάνου Ελευθερίου), είτε είναι ανακριβή ως προς την αυθεντικότητά 
τους, είτε ασαφή ως προς τον χρόνο τέλεσης τους.

*Αναδημοσίευση από το katiousa.gr


Έβγαλε βρώμα η ιστορία ότι ξοφλήσαμε… Αλλά εμείς σύντροφε Θάνο είμαστε εδώ και θα είμαστε πάντα εδώ… Γιατί όπως λέει και ο ποιητής… ερχόμαστε από πολύ μακριά και τραβάμε για πολύ μακριά… Καλό σου ταξίδι και απλά σε ευχαριστούμε.

Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2019

Ο Μίκης Θεοδωράκης, έγραψε για το θάνατο του Θάνου Μικρούτσικου...

«Μέσα στο δύσκολο αγώνα για την δημιουργία και διάδοση του ελληνικού τραγουδιού 
ο Θάνος Μικρούτσικος κατέχει μια από τις κορυφαίες θέσεις. Η απώλειά του δεν προκα-
λεί μονάχα πόνο στους φίλους, στους συνεργάτες και στους θαυμαστές του, αλλά κι ένα 
βαθύ τραύμα στο ελληνικό τραγούδι και γενικότερα στο πολιτιστικό ''γίγνεσθαι''. 
Ο Θάνος Μικρούτσικος, εκτός του ότι υπήρξε ένας ολοκληρωμένος συνθέτης με ταλέντο, 
με έμπνευση και με πλούσιο, πρωτότυπο και σημαντικό έργο, έφυγε σε μια ηλικία μεγάλης 
ανθοφορίας, ωριμότητας και εκπληκτικής διάθεσης προσφοράς στον νεοελληνικό πολιτισ-
μό, που τόσο πολύ έχει ανάγκη σήμερα ο ελληνικός λαός.
Τον αποχαιρετώ με οδύνη και πικρία για την μεγάλη αδικία να τον βρίσκει το τέλος σε μια 
τέτοια στιγμή»